»Vi tager afsæt i den succes, som skoler i Oslo har haft, hvor de med et markant fokus på faglig ledelse har hævet elevresultaterne betragteligt over de seneste år,« skriver Københavns børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S).
Foto: Presse

»Vi tager afsæt i den succes, som skoler i Oslo har haft, hvor de med et markant fokus på faglig ledelse har hævet elevresultaterne betragteligt over de seneste år,« skriver Københavns børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S).

Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Børne- og ungeborgmester i København: Hele skoleledelsen bør komme på skolebænken

Det er ikke blot skolelederen, men også direktionen og forvaltningen, der skal lære nyt og skærpe fokus. Det skriver børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen, der til efteråret lancerer en ny skoleledelsesuddannelse.

Debat

Direktør for Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), Mikkel Haarder, slår i et debatindlæg fra sidste tirsdag i Skoleliv til lyd for, at videreuddannelse af skoleledere skal gøre en forskel for elevernes læring og trivsel.

I Københavns Kommune kan vi ikke være mere enig, og det er også baggrunden for, at vi i Børne- og Ungdomsforvaltningen er i gang med at vende kajakken.

Vi har tidligere tilbudt skoleledere diplomuddannelser i ledelse. Det gør vi ikke længere, fordi vi i lighed med det, forskningen viser, ikke har oplevet, at det har en målbar effekt på elevernes faglige resultater.

Det tager vi konsekvensen af nu. Her til efteråret begynder skoleledelserne på 26 af byens skoler på en skolelederuddannelse, hvor formålet er at højne elevernes faglige niveau.

Vi tager afsæt i Oslo-skolers succes

Vi ved, at god faglig ledelse er afgørende for niveauet på skolerne, og vi har kigget langt mod nord for at hente inspiration til uddannelsen. Uddannelsen bliver til i et samarbejde mellem os i København og Handelshøyskolen (BI) i Oslo, som uddanner skoleledere i Norge.

Vi tager afsæt i den succes, som skoler i Oslo har haft, hvor de med et markant fokus på faglig ledelse har hævet elevresultaterne betragteligt over de seneste år.

Oslos befolkningssammensætning er meget lig den, vi ser i København, og i 2017 præsterede Oslo bedst i hele Norge i matematik og engelsk i eksamen i 10. klasse. I skriftlig norsk var der kun tre andre kommuner i landet med samme resultat.

I forhold til andelen af elever, der gennemfører en ungdomsuddannelse, er Oslo gået fra at være under landsgennemsnittet til at være førende i Norge. Det vil vi i København gerne gøre efter.

Hele skoleledelsen på skolebænken

Det er en pointe, at den nye uddannelse er rettet mod hele skoleledelsen, og ikke blot skolelederen. Derfor taler vi faktisk også internt om uddannelsen som en skoleledelsesuddannelse. Det er for at signalere, at det er hele skolens ledelse, det handler om.

Vi i Børne- og Ungdomsforvaltningen har nemlig den grundopfattelse, at det er, når vi arbejder sammen om eleverne, at vi for alvor kan rykke dem i den rigtige retning. Af samme grund skal nøglepersoner, øvrige relevante ledere i forvaltningen og direktion også på skolebænken. Det er er altså ikke blot skoleledelserne, som skal lære nyt og skærpe fokus. Det skal forvaltningen også.

Skoleledelserne skal have en forvaltning i ryggen, som hjælper med de rigtige opgaver og understøtter med data, som har fokus på elevernes trivsel og faglige progression.

Vores skoleledelsesuddannelse vil blive fulgt forskningsmæssigt af BI, som lige nu er ved at udarbejde et forskningsdesign, der gør det muligt for os at måle på resultaterne af skoleledelsesuddannelsen. Det overordnede mål ligger dog fast: det skal kunne aflæses på elevernes faglige resultater.

Det er min forventning, at uddannelsen vil bidrage til at skabe konkrete forandringer på skolerne til gavn for hver enkelt elev. Uddannelsens fokus er altså ikke den enkelte leders udvikling, og derfor vil vi heller ikke bruge krudt på eksaminer, og den enkelte får ingen ECTS-point.

Derimod vil skoleledelserne i København blive trænet i at intensivere deres samlede ledelseskraft, så der er fokus på den faglige ledelse – altså på dialogen med lærere og andre fagprofessionelle på skolen om det faglige arbejde med eleverne. På nogle skoler vil man givet også skulle arbejde med at indrette sig organisatorisk på en anden måde, så det bliver nemmere at dele viden, samarbejde og udvikle fagligheden i teams og i klasseværelset, så det understøtter den enkelte elev bedst muligt.

De konkrete delmål vil derfor komme til at være helt tæt knyttet til den daglige praksis.

Skolerne i København er samlet set i en god udvikling, men vi har ambitioner om mere. Vi skal videre, og jeg ser skoleledelsesuddannelsen som et skridt på vejen til at gøre byens elever endnu gladere for at gå i skole. Og ikke mindst: endnu dygtigere.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden