Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto
Foto: Pressefoto

Kommuner og professionshøjskoler skal sætte evaluérbare mål for skoleledernes uddannelse, mener Mikkel Haarder.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Mikkel Haarder: Sæt mål for skolelederuddannelse

Skoleledelse handler i sidste ende om elevernes læring og trivsel. Vi bør derfor blive enige om, hvordan vi gerne vil have, eleverne skal mærke effekten af skoleledernes videreuddannelse, skriver Mikkel Haarder fra EVA.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Ledelse gør en forskel. God skoleledelse gør en positiv forskel for elevernes læring og trivsel. Det viser både dansk og international forskning.

Det er en del af baggrunden for, at vi i Danmark siden 2007 har investeret op imod en milliard kroner i at sende mere end 12.000 offentlige institutionsledere på diplomuddannelse i ledelse.

Det er godt og rigtigt, at vi investerer i at træne og uddanne vores skoleledere. Men vi skal også sikre os, at træningen og uddannelsen har den effekt, vi ønsker. Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) afsluttede i 2017 en undersøgelse af, i hvilken grad det kan ses på lærernes sygefravær og elevernes resultater i dansk og matematik, at skolelederen har taget en diplomuddannelse.

Satsning uden målbar effekt

Konklusionen er, at diplomuddannelsen ikke har nogen påviselig effekt. Der kan være andre effekter af ledernes diplomuddannelse, som EVAs undersøgelse ikke målte på. En tidligere undersøgelse fra EVA viser således, at ledere, der har gennemført en diplomuddannelse i ledelse, selv oplever, at deres ledelseskompetencer er blevet styrket. Det er positivt, men ikke et tilstrækkeligt succeskriterium for investeringen i uddannelse af skoleledere.

På den baggrund er det ganske fornuftigt, at en arbejdsgruppe under Uddannelses- og Forskningsministeriet for nylig har revideret modulerne på skolelederuddannelsen.

Ledelseskommissionen, der i juni offentliggjorde sine anbefalinger til bedre ledelse af den offentlige sektor, peger på et behov for, at ledere af fagprofessionelle, i dialog med medarbejderne, udøver faglig ledelse baseret på det bedst tænkelige videngrundlag.

Sådan skal det også være med lederuddannelser. De skal tilrettelægges med et fast blik på den ønskede effekt. Ellers ved vi ikke, om vi lykkes – om pengene til lederuddannelse er givet godt ud.

Men hvad skal man måle succesen på? Det bør kommuner, uddannelsesinstitutioner og skoleledere på forhånd enes om, hvis vi skal kunne retfærdiggøre samfundets fortsatte investering i fremtidens skoleledere.

Målene skal tættere på praksis

Et godt mål kan være at se på elevernes resultater og trivsel på nationalt niveau. Samtidig er der brug for, at professionshøjskoler og kommuner formulerer klare og evaluérbare mål for den enkelte skoleleders uddannelsesforløb, tættere på den daglige praksis.

Vi ved fra forskningen, at der især er fem elementer, der gør skoleledelse effektfuld:

  1. En ambitiøs kultur med klarhed og konsensus om forventninger og mål
  2. At lærerstabens kompetencer flugter med skolens mål
  3. Ledelsens direkte involvering i undervisningen gennem feedback
  4. Deltagelse i formel og uformel faglig udvikling
  5. En ordnet hverdag, hvor lærerne kan fokusere på undervisningen

Disse indikatorer for god skoleledelse bør man have for øje, når man lokalt diskuterer og investerer i skoleledelse. Hvordan står det til i dag, sæt et ambitiøst mål, og følg op. Det skylder vi de elever, hvis læring og trivsel det hele handler om.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden