Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Vi skal dræbe myten om, at perfektheden er målet. Vi har faktisk brug for fejlene, for vi bliver klogere og stærkere af dem, mener undervisningsminister Merete Riisager.
Foto: Emil Hougaard/Ritzau Scanpix

Vi skal dræbe myten om, at perfektheden er målet. Vi har faktisk brug for fejlene, for vi bliver klogere og stærkere af dem, mener undervisningsminister Merete Riisager.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Merete Riisager: Vi skal af med perfekthedskulturen - ikke karaktererne

Vi gør de unge en bjørnetjeneste, hvis vi fjerner karakterer og test i skolen, mener undervisningsminister Merete Riisager (LA). I stedet skal vi gøre op med perfekthedskulturen ved at vise børn og unge, at det er både normalt og gavnligt at fejle.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skoletiden er ligesom livet i øvrigt: Der er opture, der er nedture, der er bump på vejen, omveje, blindgyder og dage med solskin og medvind.

Det er en del af den dannelsesproces, alle mennesker starter på, når de er helt små. Vi gør de unge en bjørnetjeneste, hvis vi fjerner alle udfordringer og krav – og ikke mindst karakterer og test.

Til gengæld skal vi fjerne forestillingen om det perfekte, for det findes ikke.

Det er naturligvis dybt bekymrende, når en femtedel af alle unge i 8. klasse føler sig pressede ofte eller konstant. Men jeg anfægter påstanden om, at det er skolen og karaktererne, der er årsagen.

Jeg tror snarere, det er måden, vi taler om og til de unge på, der er problemet. Vi lader os rive med af en bølge af, at de unge skal skærmes for al verdens modgang, og vi glemmer at være de voksne. Men det er en farlig kurs.

Erfaringer med at dumme sig

At lære er hårdt arbejde, og det skal vi ikke ændre på. Men vi skal tage lidt gas ud af perfekthedsballonen, for de unge skal vide, at hele verden ikke går under, fordi man ikke scorer et 12-tal. De unge skal få erfaringer med at dumme sig, og så komme op på hesten igen.

Det er essensen af en god og sund læringskultur. Nogle gange er det slidsomt at tilegne sig viden og blive dygtig. Hvis man vil være god til noget, så skal man øve sig og arbejde hårdt. Man kan ikke regne med, at man rammer plet med den franske stil første gang. Det er en proces, hvor man hele tiden gør sig erfaringer, og hvor ens fejl også er en del af det.

Livet rammer alle i solar plexus før eller siden

En ny Gallup-undersøgelse viser, at 55 procent af udskolingseleverne kun rækker hånden op i timen, hvis de er helt sikre på, at de kan svare rigtigt. Det er jo ikke godt, for det er, når man stiller spørgsmål, er nysgerrig og undrer sig, at man bliver klogere. Men måske handler det også om måden, vi voksne taler om det på?

I undersøgelsen er et andet spørgsmål formuleret således: »Når jeg skal prøve noget, jeg ikke har prøvet før, tænker jeg mest på alt det, der kan gå galt.« Og det erklærer 39 procent af udskolingseleverne sig enige i.

Men hvad nu hvis formuleringen havde været: »Kan du lide at prøve noget nyt?«

Jeg er ikke analyseekspert, men måske ville eleverne så svare helt anderledes. Pointen er, at fejl, udfordringer og karakterer er noget positivt.

Vis børnene, at det er normalt at fejle

Alle os voksne omkring de unge skal gribe i egen barm og vise, at vi selv begår fejl. Uanset hvor nydeligt vores liv kan se ud udefra, har vi alle sammen også prøvet at skrabe bunden. Jeg blev for eksempel selv engang fyret fra et velbetalt job. Det var ikke sjovt, men det er en del af mig, og jeg kom op igen – og kom videre. Hvis man prøver igen og igen, så ender det som regel med, at man bliver bedre, dygtigere og klogere.

Hele livet igennem lærer vi og bliver klogere. Vi skal dræbe myten om, at perfektheden er målet. Fejl kan være gode. Vi har faktisk brug for dem, for vi bliver klogere og stærkere af dem. Livet rammer alle i solar plexus før eller siden.

Det skal vi ruste de unge til. Vi skal tale med vores børn og fortælle dem, at livet ikke er farligt, og at bump på vejen er helt normalt. Og mange af os kunne godt trænge til at udstille vores egne fejl lidt mere.

For hvis vi selv bryder helt sammen, hvis bilen ikke vil starte, eller vi ikke fik det job, vi søgte, ja så lærer og ser vores børn jo, at ingen nederlag accepteres, og at verden nærmest går under, hvis ikke vi får topkarakter i alle livets fag.

Karaktererne er gode. Det er perfekthedskulturen ikke.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden