Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Der er brug for at skabe respekt om lærerprofessionen, men også at der lokalt kan foretages skolepolitiske prioriteringer, da der længe har været urealistisk mange opgaver i skolen, mener Danmarks Lærerforening.
Foto: Sarah Bender

Der er brug for at skabe respekt om lærerprofessionen, men også at der lokalt kan foretages skolepolitiske prioriteringer, da der længe har været urealistisk mange opgaver i skolen, mener Danmarks Lærerforening.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Danmarks Lærerforening: Afstemningsresultatet er en ny start for lærerne og folkeskolen

Efter lærernes ja til overenskomstaftalen er det nu tid til at komme i arbejdstøjet, så resultatet fører til forbedringer, der kan mærkes. Det skriver Jeanette Sjøberg fra Danmarks Lærerforening.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De nylige overståede overenskomstforhandlinger vil af mange forskellige årsager gå over i historien. Afstemningsresultaterne er netop blevet offentliggjort på det kommunale område, og der er et klart mandat til en ny start for lærerne og folkeskolen.

Takket være de offentlige ansattes organisationers enestående indsats har vi opnået rimeligt gode resultater i en svær overenskomst, hvor vi blandt andet fik elimineret arbejdsgivernes ønsker om forringelser over hele linjen.

Samhørigheden og sammenholdet før og under OK18-forløbet har skabt høje forventninger og langt de fleste blev indfriet. Hensigten under OK18-forløbet har efter indgrebet i 2013 været, at lærerne igen fik aftalte vilkår, men dette har ikke været muligt trods den massive opbakning.

På lærerområdet er der indgået et resultat, der må siges at være en alternativ løsning, der ikke er set før og som kræver nogen tålmodighed, men til gengæld giver resultatet os nye midler til at nå målet. Der har været rekordhøj deltagelse ved afstemningen, og det mandat giver os mulighed for at komme i arbejdstøjet med klar opbakning fra lærerne.

En arbejdstidsaftale i 2021?

Danmarks Lærerforenings mål er fortsat at skabe de bedst mulige arbejdsforhold for lærerne. Det har skabt meget frustration og skuffelse, at arbejdsgiverne ikke har været klar til at indgå en reel arbejdstidsaftale ved OK18, der ville medføre forbedringer for lærerne nu og her.

Til gengæld har arbejdsgiverne erkendt, at det skal ske frem mod næste overenskomst i 2021. Et nyt samarbejde skal kickstartes mellem KL og DLF/LC, der skal forhandles i perioden, og der skal findes fælles løsninger på udfordringerne i folkeskolen.

Det er en vigtig forudsætning for at nå målet, men også en erkendelse af, at vi sammen må finde midlerne til målet. Et af midlerne er en kommission, der som selvstændig part skal undersøge folkeskolens udfordringer og komme med anbefalinger til fælles løsninger.

Efter et langt forløb og en levende og til tider meget passioneret medlemsdebat op til og under afstemningen, er der brug for at komme videre. Der skal være plads til både de lettede, fortvivlede, håbefulde og frustrerede medlemmer, der har gennemlevet endnu en overenskomst, hvor lærerne fortsat har særstatus. Desværre med negativt fortegn som den eneste gruppe i landet uden en overenskomst.

Urealistisk mange opgaver i skolen

Det er en kendsgerning, at langt de fleste lærere savner mangel på anerkendelse fra arbejdsgivers side for den vigtige samfundsopgave, som de løser hver eneste dag. Vi er vidende om, at det strider og slider på mange lærere, og der er brug for en omfattende og seriøs indsats i de kommende år.

Med en samlet løsning får vi mulighed for en ny start både lokalt og centralt. Løsningen kan måske vise sig at indeholde en helt ny strategi for, hvordan vi planlægger og forhandler overenskomster fremover.

Nu tager vi fat på at folde de nye muligheder ud både lokalt ude i kommunerne og centralt, fordi de nye veje og handlinger skal føre til forbedringer for både lærerne og folkeskolen.

Der er i høj grad brug for at skabe respekt om lærerprofessionen, men også mulighed for, at der lokalt kan foretages skolepolitiske prioriteringer, da der længe har været urealistisk mange opgaver i skolen.

Med den tillid og tro, jeg har til vores egne evner og formåen i DLF, når vi sætter os noget for, vil vi i hele organisationen gøre alt, hvad vi kan, for at resultatet fører til forbedringer, der kan mærkes.

Det er tid til at komme i arbejdstøjet og skabe en ny start for både lærere og folkeskole.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden