Vi skal stoppe med at snakke om skolen som noget middelmådigt bras. I stedet bør vi glædes over dens høje menneskelige, dannelsesmæssige og faglige niveau, skriver tre projektledere fra Verdens bedste danske skole.
Foto: Anne Bæk / Ritzau Scanpix

Vi skal stoppe med at snakke om skolen som noget middelmådigt bras. I stedet bør vi glædes over dens høje menneskelige, dannelsesmæssige og faglige niveau, skriver tre projektledere fra Verdens bedste danske skole.

Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Verdens bedste danske skole: Det er svært at få armene ned over skolen

Vi skal stoppe med at snakke om skolen som noget middelmådigt bras. I stedet bør vi glæde os over dens høje menneskelige, dannelsesmæssige og faglige niveau, skriver tre projektledere fra Verdens bedste danske skole.

Debat

Det er uhyre sjældent, at man kan læse om alle de fantastiske ting, som eleverne lærer. Måske var det på tide at forholde sig lidt til fakta.

PISA-undersøgelserne har været kendte i den brede offentlighed siden 2001. De har været meget betydende for, at vores skolers omdømme i befolkningen er gået fra, at man mente, at vi havde verdens bedste skolesystem til indtrykket af, at skolerne åbenbart er noget middelmådigt bras.

Vi taler ofte med forældre til skolebørn, både i vores arbejde som skolekonsulenter og i vores fritid som forældre til skolebørn i alle aldre. Når vi spørger skoleforældre om, hvordan de mener, det går i skolerne, lyder svaret ofte: »Det går rigtigt godt på mine børns skole, så det er ærgerligt, at det åbenbart går dårligt på de andre skoler.«

Når vi beder forældrene om at uddybe, hvor de har den viden fra, lyder svaret: »Det er det indtryk, man får i medierne.«

Forholder man sig til de nævnte fakta om skolen, kan det være svært at få armene ned

Der bliver luftet mange følelser i skoledebatten, og det er absolut vigtigt. Men hvad nu, hvis man undersøger nogle af de fakta, der findes om elevernes præstationer.

De er ikke sandheden, men de er en vigtig del af det samlede billede. Her er nogle eksempler:

Vi vinder guld i dannelsen af fremtidens borgere
Danske skoler er de bedste i verden til at forberede eleverne på et liv i et demokratisk samfund. Det kan vi lære af undersøgelsen ICCS, hvor 94.000 elever i 8. klasse og 37.000 lærere fra 24 lande deltog.

Casper Rongsted, projektleder hos Verdens bedste danske skole

Casper Rongsted, projektleder hos Verdens bedste danske skole

Danske elever er blandt de bedste i verden til it
1.800 danske elever på 8. klassetrin deltog sammen med børn fra 20 andre lande i den internationale undersøgelse af skolebørns computer- og informationskompetence. Vi endte i feltet lige efter nummer et. ICILS hedder den undersøgelse.

Danske børn læser ret godt
PIRLS er en international undersøgelse af læsekompetence i 3. og 4. klasse. I den seneste undersøgelse deltog mere end 340.000 elever fra 50 lande. Danmark lå med 547 point klart over gennemsnittet på 500 point.

Danske børn regner rigtigt og har styr på natur/teknologi
TIMSS tester niveauet for elever i 4. klasse i både matematik og natur/teknologi. Danske elever præsterer signifikant bedre end den internationale referencescore på 500 point.

Rasmus Schiellerup, projektleder hos Verdens bedste danske skole

Rasmus Schiellerup, projektleder hos Verdens bedste danske skole

Så lad os glædes over skolen

Man må til tider rive sig i håret af frustration over den dårlige omtale, vores skoler generelt får i medierne.

Det er, mener vi, meget skadeligt for både vores skolers ansatte og for eleverne. De ender jo med at tro på, at det slet ikke fungerer på skolerne rundt omkring i landet. Det er selvfølgelig også katastrofalt for samfundet som helhed, når den brede offentlighed betvivler skolernes evne til at løfte de mange opgaver, der ligger på deres skuldre.

Mange spørger sig selv, om skolerne overhovedet kan danne børnene til et liv i et demokratisk samfund. Man betvivler om børnene egentlig lærer at læse? Lærer de at regne rigtigt? Kan de anvende it?

Kasper Myding, projektleder hos Verdens bedste danske skole

Kasper Myding, projektleder hos Verdens bedste danske skole

Men forholder man sig til de nævnte fakta om skolen, kan det være svært at få armene ned. Det er komplet vanvittigt, at disse fire valide, internationale undersøgelser stort set aldrig omtales.

Det kunne ellers være livgivende for alle os, der dagligt glæder os over vores skolers høje menneskelige, dannelsesmæssige og faglige niveau.

Det er jo ren verdensklasse, det der.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden