Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Et nyt måltal og endnu en bureaukratisk registrering i skolen er ikke løsningen på vikarforbruget. Ministeren bør i stedet starte med at fokusere på årsagen til de mange vikartimer, skriver Dorte Andreas fra Skolelederforeningen.
Foto: Pressefoto

Et nyt måltal og endnu en bureaukratisk registrering i skolen er ikke løsningen på vikarforbruget. Ministeren bør i stedet starte med at fokusere på årsagen til de mange vikartimer, skriver Dorte Andreas fra Skolelederforeningen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Skoleledere om vikarer: Vi skal ikke have mere bureaukrati i skolen

Et nyt måltal og endnu en bureaukratisk registrering i skolen er ikke løsningen på vikarforbruget. Ministeren bør i stedet starte med at fokusere på årsagen til de mange vikartimer, skriver Dorte Andreas fra Skolelederforeningen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Merete Risager har netop sat et analysearbejde i gang, der skal afdække, hvor mange vikartimer der bruges på den enkelte skole.

I Skolelederforeningen er vi helt enige i, at det optimale for eleverne og skolen er, at så mange timer som muligt læses af uddannede lærere. Der er faktisk ikke noget skolelederne hellere så end, at der er et minimalt brug af vikarer, og at de vikarer, der bruges, har en læreruddannelse med sig.

Men at foreslå endnu en bureaukratisk registrering og fastsætte endnu et måltal i skolen; det tror vi simpelthen ikke på vil have indflydelse på forbruget af vikarer.

Ministeren fokuserer, mener vi, udelukkende på omfanget og ikke på årsagerne til det øgede vikarforbrug. Det vil dog have langt mere effekt at se på årsagerne og så handle på det, der er muligt.

Der er en lang række forhold, der gør, at vi bruger flere vikartimer i skolen nu, end vi gjorde i 2013:

  • Eleverne har fået flere undervisningstimer. Flere timer per lærer = flere vikartimer ved fravær.
  • Lærerne er normaliseret i forhold til 6. ferieuge. Det betyder, at de holder ferie uden for skolens ferieplan.
  • En række store årgange går på pension.
  • De nyansatte er ofte ved at stifte familie = barselsvikariater.
  • Vi har lavet Danmarks største kompetenceløft af lærere og pædagoger, som staten har afsat 1 mia. kr. til.
  • AP. Møller-projekter med kompetenceløft til 1 mia. kr. giver også øget forbrug af vikarer.
  • Skolernes økonomi er meget strammere end før 2013.
  • Der er færre dobbeltlærertimer, som man førhen brugte vikarer til.
  • Der er simpelthen ikke nok uddannede ledige lærere på markedet.
  • Skolerne bestræber sig på at vikardække de kortere vikariater samt dag-til-dag problemer med uuddannede. De har vekslende held med at få uddannede vikarer ind i f.eks. barselsvikariater.

Ikke brug for mere styring og bureaukrati

Det er altså ikke et udtryk for dårlige prioriteringer på skolerne, at vikartimetallet er steget. Ej heller, at man er nødt til at benytte uuddannede vikarer. Der er som nævnt mange faktorer, der skal kigges på.

Dertil kommer, at skolerne er udfordrede økonomisk og ikke har mulighed for at fastansætte flere lærere. At give de lærere, der i dag er fastansat på skolen, vikartimerne, er heller ikke en reel mulighed.

Jeg går ud fra, at ministeren ønsker at leve op til målet om, at 95 procent skal have linjefag eller som minimum kompetence til at undervise i de fag, de underviser i?

Men hvem skal varetage undervisningen, når personalet er på efteruddannelse? Hvis vi skal reducere vikarforbruget, vil det derfor være nødvendigt at reducere kompetenceudviklingen og efteruddannelsen. Er det politikernes ønske?

Vi er enige med undervisningsministeren i, at vi skal have nedbragt et stigende brug af uuddannede vikarer. Og vi hilser det velkommen, at man i de kommende økonomiforhandlinger vil se på vilkårene for at drive en skole, hvor eleverne oplever kendte lærere og pædagoger. Og hvor stat og kommuner giver skoleledelsen en reel mulighed for at lede en ambitiøs skole med gode vilkår for elever og ansatte.

Skal vi have nedbragt vikarforbruget, vil det være fornuftigt og et godt træk, hvis ministeren starter med at afklare det reelle forbrug og årsagerne hertil.

Men man behøver ikke nødvendigvis at ty til endnu mere registrering og nye måltal. Vi har ikke brug for mere styring og mere bureaukrati. Vi har brug for ledelse og øget frihed, så vi kan bruge den tid, der er, klogest muligt.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden