Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Det er nødvendigt, at der bliver sat mere fokus på rettigheder i grundskolen. Det handler ikke kun om, at eleverne må tale. Det handler om, at de voksne skal lytte, mener Sarah Gruszow Bærentzen, der er ny formand for Danske Skoleelever.
Foto: Pressefoto

Det er nødvendigt, at der bliver sat mere fokus på rettigheder i grundskolen. Det handler ikke kun om, at eleverne må tale. Det handler om, at de voksne skal lytte, mener Sarah Gruszow Bærentzen, der er ny formand for Danske Skoleelever.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Ny elevformand: Eleverne skal lære at bruge deres rettigheder

Mange elever vil gerne bruge deres rettigheder, men kender dem ikke. Derfor bør Børnekonventionen indgå som en naturlig del af skolen, så kendskabet øges, skriver Sarah Gruszow Bærentzen fra Danske Skoleelever.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Børns rettigheder skal italesættes, hvis de skal overholdes. Derfor skal vi elever have et større kendskab til vores rettigheder.

Jeg har selv børnekonventionen hængende på min væg. Det er det sidste, jeg kigger på, inden jeg tager min rygsæk på og går i skole. Men når jeg er i skole, hører jeg ikke nok om mine rettigheder. Det resulterer i, at kun seks i min klasse kender Børnekonventionen.

Mennesker har igennem tiden kæmpet for, at vi i dag har rettigheder. Det mindste, vi kan gøre, er at lære dem at kende, men i den grad også at bruge dem.

Der står i folkeskolens formålsparagraf stk. 3:

»Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettighederog pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.«

Det handler ikke kun om, at vi må tale. Det handler om, at de voksne skal lytte

Der står i Børnekonventionen artikel 42:

»Deltagerstaterne forpligter sig til gennem passende og aktive forholdsregler at gøre principperne og bestemmelserne i konventionen almindeligt bekendt for både voksne og børn.«

Men alligevel synes kun 23 procent af eleverne, at de ved noget om børnerettigheder. Det er ikke godt nok. Vi bliver nødt til at leve op til vores internationale forpligtelser og folkeskolens formål. For elevernes bedste.

Derfor skal Børnekonventionen undervises mere i, men den skal også bruges mere i undervisningen.

Rettigheder fører til handling

Hvis vi kender vores egne rettigheder, er der langt større sandsynlighed for, at vi tager dem i brug. Vigtigst af alt; Hvis vi kender andres rettigheder, respektere vi dem.

Rettigheder er ikke løsningen på alle skolens problemer, men man kan vel ikke mobbe, hvis alle har ret til at have det godt.

Rettigheder er en børn-rustning. De giver mig mod, på at sige min mening i timerne. De gør mig tryg, modig og glad. Rettigheder gør os stærke.

Elevinddragelse

Artikel 12 handler om, at børn har ret til at udtrykke sig i sager, der vedrører dem. Derfor skal vi selvfølgelig inddrages i vores skolegang. Vi elever ved, hvor skoen trykker i klasselokalet og i skolegården. Vi ved, hvordan det føles at få sin karakter. Vi sidder i det lige nu. Derfor er vi værd at lytte til.

Det handler ikke kun om, at vi må tale. Det handler også om, at de voksne skal lytte.

Det er en rettighed, som vi skal kende, men også en, som vi skal lære at bruge. For det er ikke nok at lære om demokrati. Børnekonventionen skal blive en naturlig del af skolen.

Vi elever vil gerne bruge vores rettigheder, men vi kender dem ikke.

Skolens opgave

Det er et krav, at rettighederne skal indgå i undervisningen. Men det er ikke det, der sker ude i klasseværelserne lige nu. Elever skal kende deres rettigheder, for det gør de ikke nok lige nu.

Hvis ikke skolen skal lære os dem, hvem skal så?

Det er nødvendigt, at der bliver sat mere fokus på rettigheder i grundskolen. Det skal indgå i fagene, og det skal blive en naturlig del af skolen. På den måde øger vi kendskabet til vores rettigheder.

Så kære voksne. Hvis I heller ikke kender vores rettigheder, så står der i Børnekonventionens artikel 42, at det er statens ansvar at sørge for, at konventionen bliver »almindeligt kendt blandt både børn og voksne.«

Det har Danmark skrevet under på.

Lad os leve op til vores forpligtelser, folkeskolens formål og give eleverne ret.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden