Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Forældrene er folkets repræsentant. De sikrer, at vi har en folkeskole og ikke en kommuneskole, hvor det er forvaltning og fagpersoner, der bestemmer alt i folkeskolen,« mener Mette With, formand for Skole og Forældre.
Foto: Pressefoto

»Forældrene er folkets repræsentant. De sikrer, at vi har en folkeskole og ikke en kommuneskole, hvor det er forvaltning og fagpersoner, der bestemmer alt i folkeskolen,« mener Mette With, formand for Skole og Forældre.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Mette With: Forældrenes stemme i skolebestyrelsen er afgørende for folkeskolen

Som folkeskolens folkevalgte er forældrene selvfølgelig i stand til at lede den lokale skole, skriver Mette With. Hun advarer mod, at forældrene visse steder køres ud på et sidespor af skolelederne.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Folkeskolerne skal vælge nye forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen inden sommerferien. Hver gang, der er skolebestyrelsesvalg, er der nogen, der spørger mig, om det virkelig kan betale sig at stille op og bruge sin tid på arbejdet i skolebestyrelsen:

Er alle beslutninger om folkeskolen ikke allerede taget af skolens leder, forvaltningen, byrådet eller på Christiansborg?

Jeg har siddet i skolebestyrelsen på mine børns skole i 12 år. Jeg er ikke i tvivl. Det kan betale sig, og det gør en positiv forskel for eleverne og folkeskolen, at vi i Danmark har valgt ikke kun at have forældre i bestyrelsen for vores folkeskoler, men at vi har valgt, at forældre har flertallet og formandsposten i bestyrelsen.

Forældrene er folkets repræsentant. Forældrene sikrer, at vi har en folkeskole og ikke en kommuneskole, hvor det er forvaltning og fagpersoner, der bestemmer alt i folkeskolen.

Forældre har lige så meget forstand på at være skolebestyrelsesmedlemmer, som kandidater til Folketinget eller kommunalbestyrelser har

Folkets repræsentanter

Forældrene er som folkets repræsentanter med til at fastsætte udviklingen af den lokale skole, når det drejer sig om samarbejdet mellem skole og hjem, og hvordan skoledagen organiseres med ting som lektietid, fagopdelt undervisning og bevægelse.

Når kommunalpolitikerne foreslår ændringer i skolestrukturen, er de forældrevalgte i skolebestyrelserne også på banen, så den lokale stemme bliver hørt. De sidste års debat om mobiltelefoner i skolen er mange steder rejst på initiativ fra skolebestyrelsen, når skolens ordensregler er til debat.

Folkets stemme i skolebestyrelsen har i mange kommuner været afgørende for de kommunalpolitiske beslutninger om skolelukninger eller tildeling af midler til kommunens skoler. Jeg vil vove den påstand, at der havde været endnu færre penge i folkeskolen, hvis der ikke havde været folkevalgte i skolebestyrelsen.

Vilje er vigtigere end faglig indsigt

På trods af de mange tydelige aftryk fra skolebestyrelserne på skolerne og i kommunerne, har jeg oplevet, at der stilles spørgsmål ved, om forældre overhovedet har forstand på at lede en skole.

Jeg undrer mig over spørgsmålet, for det spørgsmål hører jeg sjældent om kandidater til kommunalbestyrelsen eller Folketinget. Kandidater til de poster vælges også til at tage svære og væsentlige beslutninger på vegne af vælgerne.

Forældre har mindst lige så meget forstand på at være skolebestyrelsesmedlemmer, som kandidater til en kommunalbestyrelse eller Folketinget har, når de stiller op. Politikere bliver ikke valgt for deres faglige evner og indsigt.

De bliver valgt på deres holdninger samt vælgernes tillid til, at de kan repræsentere os og vores holdninger i deres arbejde. Det samme gælder også for forældrevalgte skolebestyrelsesmedlemmer.

Det er ikke et krav at have faglig indsigt for at blive skolebestyrelsesmedlem, men kandidaten skal have vilje til at repræsentere sit bagland.

Spillerum for skolelederne

De nyvalgte skal gives indsigt i skolen og bestyrelsens arbejdsområder efter valget, og det arbejder vi løbende og hårdt på i Skole og Forældre. Desværre er det langt fra alle skolebestyrelsesmedlemmer, der bliver tilbudt et kursus af kommunen, når de bliver valgt.

De medlemmer må så bruge en stor del af deres tid på at navigere i den nye verden, de er blevet en del af, og det giver masser af spillerum i bestyrelsen for skolelederne. Dette er ikke engang en påstand. Det fremgår af følgeforskningen til folkeskolereformen.

Skolelederne er skolebestyrelsens sekretær, men når der opstår et magtvakuum på grund at manglende uddannelsesmuligheder, så fyldes det selvfølgelig, og det er helt forståeligt, at skolelederen træder ind i dette magtrum.

Kommunerne er skoleejere. Det undrer mig, at de accepterer, at folkeskolens folkevalgte politikere – skolebestyrelsesmedlemmerne – køres ud på et sidespor nogle steder.

En forskel for børnene

Jeg forestiller mig et ramaskrig fra kommunalpolitikere, hvis det var kommunaldirektøren, der havde mest taletid til byrådsmøderne. Dog hører jeg ikke mange pip fra kommunerne, når det påvises, at skolelederen er den mest magtfulde person i skolebestyrelsen.

I min optik er der ingen forskel. Skolelederne er embedsmænd, der har til opgave at sikre, at skolebestyrelsen udfører sit arbejde inden for lovens rammer. Men det er ikke deres opgave at tage politiske beslutninger om skolens virke.

Ja, det kan betale sig at stille op til skolebestyrelsesvalget, og det gør en forskel for vores børn, at deres forældre har stor indflydelse på den lokale skole og det kommunale skolevæsen.

Demokratiet og samfundet har brug for en stærk folkeskole, så lad forårets skolebestyrelsesvalg blive velbesøgt af både kandidater og vælgere.

Det har vores børn og folkeskolen fortjent.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden