Det ville klæde politikere og public service  ikke at benytte en statist som Blachmann til at underminere den faglighed, der hver dag udspiller sig i folkeskolen, mener uddannelsesleder Trine Ankerstjerne.
Foto: Ida Guldbæk Arentsen / Ritzau Scanpix

Det ville klæde politikere og public service ikke at benytte en statist som Blachmann til at underminere den faglighed, der hver dag udspiller sig i folkeskolen, mener uddannelsesleder Trine Ankerstjerne.

Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: En statist som Blachman underminerer fagligheden i folkeskolen

Hvis lærere og pædagoger fik samme muligheder som Blachman for at bestemme indholdet i den understøttende undervisning, ville de også kunne skabe resultater, skriver Trine Ankerstjerne, der oplever en markant devaluering af de fagprofessionelle.

Debat

Onsdag 15. marts var jeg af Folketingets Undervisningsudvalg inviteret til at redegøre for pædagogernes rolle i forhold til elevernes trivsel, dannelse og personlige udvikling i den understøttende undervisning. Det var i forbindelse med en åben høring om understøttende undervisning.

Formålet med høringen var en status og konkrete eksempler på, hvordan det egentlig står til med dette nye element. Foruden mig var VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, red.), tre skoleledere, en SFO-leder - og så Thomas Blachman inviteret.

Da jeg modtog invitationen, var jeg noget forundret over sidstnævntes tilstedeværelse på programmet – ikke mindst fordi hans arbejdstitel var 'kreativitet i den understøttende undervisning'.

Min umiddelbare tanke var: Hvad ved han om understøttende undervisning?

Til høringen ankom Blachman 5 minutter før han selv skulle sige noget – og rejste sig og gik, i det øjeblik han var færdig. I sit oplæg lagde han ikke skjul på, at han ikke havde forberedt sig. Begrundelsen var, at det behøvede han ikke, for han havde børn og unge så tæt på sit hjerte.

Det ville klæde politikere og public service ikke at benytte en statist som Blachmann til at underminere den faglighed, der hver dag udspiller sig i folkeskolen

Efterfølgende gik denne del af høringen viral, og alle jublede, her var virkelig noget interessant for folket. DR brugte indslaget til at reklamere for det eksperiment, som seerne to tirsdage i april kunne følge på kanalen.

En devaluering af fagprofessionelle

Trine Ankertjerne, uddannelsesleder ved PH Absalon
Foto: Privatfoto

Trine Ankertjerne, uddannelsesleder ved PH Absalon

I tiden efter høringen har jeg været ramt af en markant oplevelse af den devaluering af de fagprofessionelle, som jeg oplever foregår, såvel på politisk niveau som i medierne.

Jeg må med skam erkende, at de muligheder, pædagoger og lærere har fået, for at tilrettelægge en anderledes og varieret skoledag kun er mulig, i det omfang det handler om at inddrage kendisser.

Jeg er helt på linje med Alexander von Oettingen, når han problematiserer, hvordan det tillades, at der laves forsøg med skolen, og hvilken betydning det har for forståelsen af den.

Folkeskolelovens §16a beskriver de muligheder, som pædagoger og lærere har i forbindelse med den understøttende undervisning. Denne, sammenholdt med folkeskolens formålsparagraf, vidner om, at det, som Blachman eksperimenterer med i Hvidovre, ikke er noget nyt – ikke er noget umuligt.

Hvis de fagprofessionelle fik samme muligheder som Blachman for at indholdsbestemme den understøttende undervisning er jeg sikker på, at vi ville se noget af det samme. Dog med en helt anden tilgang og respekt for både børn og unge.

Skolen tages som gidsel

Pædagogers faglighed som bidrag til skolens virksomhed hviler netop på muligheden for at arbejde med kreative og idegenererende elementer – i tæt samspil med børn og unge.

Pædagoger har fagligheden til at forfølge børn og unges egne opmærksomheder og interesser, og deres faglighed bidrager til at skabe rum og rammer, der fordrer afprøvning, udvikling og ikke mindst medbestemmelse.

Jeg oplever desværre at såvel politikere, public service og størstedelen af Danmarks befolkning tager skolen som gidsel på baggrund af manglende oplysning.

Hvor ville det klæde de ovennævnte ikke at benytte en statist som Blachmann til at underminere den faglighed, der hver dag udspiller sig i folkeskolen, og som hver dag bidrager til børn og unges udvikling, læring og trivsel.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden