Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Vi risikerer, at elevernes sikkerhed for en fair bedømmelse svækkes, når der kun er et sæt øjne på deres opgaver, skriver skolelærer Anders Thorsen.
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Vi risikerer, at elevernes sikkerhed for en fair bedømmelse svækkes, når der kun er et sæt øjne på deres opgaver, skriver skolelærer Anders Thorsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Skolelærer: Gakket ikke at have to sæt øjne på skriftlige prøver

Elevernes sikkerhed for en fair bedømmelse svækkes, når opgaverne ikke vurderes af både en lærer og en censor, mener skolelærer Anders Thorsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Om lidt sker det igen.

Grundskolens 9. og 10. årgang vil i starten af maj sidde i gymnastiksale og give den gas med de skriftlige afgangsprøver. De fleste kan nok huske fornemmelsen af de svedige håndflader og følelsen af, at »nu skal jeg eddersparkeme vise, hvad jeg kan.«

I år er det så min 9. klasses tur til at sidde der og svede, og det skal gerne være en god oplevelse, som giver dem mod på at knokle videre på ungdomsuddannelserne. Derfor mener jeg, at det er et problem, når elevernes opgaver ikke længere bliver vurderet af en lærer og en censor. Nu er det nemlig kun en censor, der gør det.

Vi risikerer, at elevernes sikkerhed for en fair bedømmelse svækkes, når der kun er et sæt øjne på deres opgaver. Det er sådan, at en censor i skriftlig dansk skal sidde med over 200 opgaver, som hun skal vurdere, og kvoten for rettede opgaver per time er 3,7.

Selvom vi har et dygtigt censorkorps, som hvert år kommer på kursus, vil der være fejlvurderinger, som vil kunne gå ud over eleverne.

Selvom vi opstiller en hel masse kriterier for bedømmelse af opgaver, vil der altid være et element af vurdering, når det handler om skriftlig dansk.

Censor har ikke »en kinamands chance«

Hvor går grænsen eksempelvis mellem, hvornår eleven har væsentlige mangler i forhold til at ramme en genre? Eller bare nogle mangler? Dette og meget andet vil altid være en vurderingssag, når man sidder med den enkelte opgave.

Derfor vil det alt andet lige gøre vurderingen bedre, når to har set den i stedet for blot én.

Problematikken gælder i alle de skriftlige afgangsprøvefag. Selv i et fag som matematik, som man skulle tro er noget nemmere at vurdere, er det heller ikke så simpelt.

Mine rutinerede matematikkollegaer kan fortælle, at der bestemt også kan være uenigheder i vurderingerne af matematikprøverne. Særligt når tendensen i matematik er, at eleverne skal skrive langt mere forklarende tekst til mellemregningerne end tidligere, hvor man nåede langt med et facit.

Anders Thorsen, skolelærer

Anders Thorsen, skolelærer

Jeg siger ikke, at det nødvendigvis skal være mig som lærer, der skal vurdere elevernes opgaver sammen med censor. For min skyld kan det godt være to censorer. Dog kan jeg se en fordel ved, at jeg, som kender den enkelte elevs skrivestil, vurderer dem, for jeg ville ret hurtigt kunne spotte, om en elev har skrevet af fra nettet eller snydt på anden vis.

Det ville en censor ikke have en kinamands chance for hurtigt at kunne vurdere.

Gakket ikke at have to vurderinger

Det centrale er stadig, at der igen kommer to sæt øjne på prøverne for at få den mest fair vurdering, særligt i en tid hvor karaktererne får større og større betydning for elevernes videre færd i uddannelsessystemet.

Næste år skal man have et gennemsnit på 5 for at komme i gymnasiet, ligesom de øvrige ungdomsuddannelser også har karakterkrav for at komme ind. Man kan begræde udviklingen eller glæde sig over den, men som tendensen er, bør vi som det mindste sikre, at elevernes prøver bliver vurderet så grundigt som muligt.

Egentlig er det lidt gakket at sidde her og argumentere for, at der bør være to sæt øjne på, når en afgangsprøve skal vurderes. Vi tager det nemlig som en det mest naturlige i verden, når det gælder de mundtlige prøver.

Forestil dig at skulle sidde der og svede ved det grønne bord kun med en censor. Din lærer må ikke være med. Det er svært at forestille sig, for vi ville mene, at det giver den bedste sikkerhed for, at alt går ordentlig til, når der sidder minimum to og vurderer dig.

Det er en selvfølge. Den samme selvfølge burde naturligvis også gælde de skriftlige prøver, så lad os igen få to vurderinger af afgangsprøverne.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden