Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Pressefoto
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Skoleledere: Vi tror ikke på straf som pædagogisk metode

Sprogprøver i 0. klasse vil blive en bureaukratisk tidsrøver, som næppe vil styrke børnenes sproglige udvikling, mener Dorte Andreas fra Skolelederforeningen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg undrer mig over, hvad regeringen mon vil opnå med at indføre stopprøver i 0. klasse. At tro på, at vi ved at indføre stopprøver løser problemet med børns sproglige udvikling, er for mig at se ren utopi.

Det virker som om, at regeringen har fundet endnu et straf- og belønningspædagogisk tiltag frem fra posen med initiativer, der skal løse samfundets udfordringer – her særligt de tosprogede elevers manglende sproglige kompetencer. Jeg tror ikke på det.

Vi ved, at der i en klasse kan være op til fire års forskel på eleverne i forhold til deres udvikling. Elever udvikler sig forskelligt, og det skal der være plads til i skolen. Det er en af folkeskolens grundlæggende værdier. I folkeskolen bør der være plads til alle.

Sparker åbne døre ind

Vi har som skoleledere i mange år kunnet lade et barn gå børnehaveklassen om, hvis vi sammen med personalet og forældrene vurderer, at det vil være til barnets bedste. Derfor er spørgsmålet, om regeringen med det forslag ikke blot sparker en dør ind, der allerede er åben. Skal børnene straffes, fordi der er sket en dårlig integration?

På samme måde er det allerede i dag også obligatorisk at sprogvurdere børn, inden de starter i skole, og når de er startet i 0. klasse. Så igen – hvad er nyt, ud over at ville straffe børnene og deres forældre?

Regeringens forslag om indføre stopprøver vil naturligt kræve tid til at udarbejde, forberede og afvikle prøverne. Tid, som dygtige børnehaveklasseledere og lærere i dansk som andetsprog i stedet for, og i samarbejde med forældrene, kunne bruge på at arbejde konkret med elevernes sproglige udvikling.

Prøven er ikke en løsning på integrationsproblemet, men viser reelt blot, om barnet kan sproget eller ej. Jeg tror desværre ikke på, at en stopprøve vil kunne skabe et incitament til, at forældrene i højere grad vil formå at få deres børn til at mestre det danske sprog.

Fokus i daginstitutioner

Udspillet fra regeringen indeholder heldigvis også initiativer til understøttende indsatser, som skal hjælpe børnene videre med deres sproglige udvikling. Det er godt. Det er nødvendigt. Vi har en udfordring i forhold til særligt de tosprogede elevers sproglige udfordringer. Den skal vi løse.

Men det er ikke nok at iværksætte særlige indsatser i skolen. Allerede i daginstitutionerne bør der være fokus på børnenes sproglige udvikling. Det kræver, at der satses på flere pædagoger, som har kompetencerne og tiden til at arbejde med børnene.

Også i skolen bør der afsættes de nødvendige ressourcer til i skoleforløbet at arbejde med elevernes sproglige udvikling. Men i de sidste år har vi desværre set modermåls- og tosprogsundervisningen blive beskåret kraftigt. Ligesom linjefag eller kompetenceudviklingen i dansk som 2. sprog på landets læreruddannelser er reduceret eller fjernet.

Regeringens udspil øger bureaukratiet og er blot en gentagelse af en allerede eksisterende lov. Det bør genovervejes om, det har været de rigtige steder at spare, og min opfordring til regeringen skal i stedet være at prioritere de nødvendige ressourcer de rigtige steder. Prioritér en tidlig indsats i daginstitutionerne og samarbejdet med forældrene.

Prioritér kompetenceudviklingen af de kommende lærere og pædagoger i forhold til dansk som andetsprog og brug tiden i 0. klasse på den faglige understøttelse af den sproglige udvikling i stedet for på unødvendige dyre test og stopprøver.

Lad børn være børn og en del af fællesskabet i klassen og i skolen.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden