Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Annelene Petersen / Ritzau Scanpix (arkivfoto)
Foto: Annelene Petersen / Ritzau Scanpix (arkivfoto)

En ny lockout vil få flere lærere til at forlade folkeskolen, frygter lærer Lynne Gilberg

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: Ny lockout vil få lærerflugten til at eksplodere

Mange dygtige lærere forlader folkeskolen, og endnu en lockout vil få problemet til at vokse. Og hvem skal så undervise børnene, spørger lærer Lynne Gilberg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er en trykket stemning på lærerværelset i dag. Beskeden er kommet, at endnu en kompetent kollega har valgt at gå tidligt på efterløn. I sidste uge forlod en anden dygtig kollega arbejdspladsen til fordel for en skole, der lå i en kommune, hvor de har en lokalaftale.

Hver gang nikker vi andre forstående. De fleste tænker faktisk »bare det var mig«.

Siden lockouten i 2013 har jeg mistet mange gode lærerkolleger. Nogle har videreuddannet sig, andre har valgt at søge arbejde på privatskolerne. Mange har valgt helt at stoppe som lærere og har skiftet branche. Nogle er blevet afskediget efter lang tids sygemelding på grund af stress. Der er både tale om erfarne lærere, der har holdt ud og hængt i de seneste fem år. Og om unge lærere, som efter at have mærket hverdagen i folkeskolen på egen krop bliver i tvivl om deres fremtid som lærere og overvejer at søge andre veje.

Privatfoto
Foto: Privatfoto

Jeg tænker på klassen, som nu mister sin klasselærer. Det er en hårdt prøvet 7. klasse, som har oplevet mange lærerskift og har udfordringer socialt - de mange skiftende voksne har helt sikkert ikke hjulpet. De næste måneder skal de have vikar. Der er allerede fundet én. Hun er sød og dygtig og ikke en dag over 20. Hvordan skal hun løfte den svære opgave, det vil være at hjælpe klassen gennem den næste tid og samtidig undervise dem i relevante emner?

Vi har mange gode vikarer, som hjælper med at få hverdagen til at fungere, men en nyslået student kan ikke erstatte en lærer. Vi ved fra forskningen, at lærerens kompetencer er helt afgørende for det udbytte, eleven får af undervisningen.

Ny lockout vil øge problemet

Nu står vi over for endnu en lockout, og jeg frygter, at udviklingen vil eksplodere. Jeg mærker frustrationerne vokse, og jeg hører blandt kollegaer og bekendte, at mange overvejer, om det er nu, at de skal trække stikket og vælge arbejdet i folkeskolen fra.

Hvis KL ender med at gennemføre endnu en lockout, så vil det øge de i forvejen massive problemer med at få veluddannede lærere til folkeskolen. En analyse fra tænketanken AE viser, at der i de fleste kommuner er en stigning på omkring 50 procent i andelen af lærere, der ikke har en læreruddannelse. Det er klare tegn på, at mange kommuner har svært ved at finde lærere, der er uddannede.

En gentagelse af lockouten i løbet af foråret vil uden tvivl øge den udvikling.

Så jeg spørger igen, hvem skal undervise dine børn i fremtiden? Skal det være en uddannet lærer, eller skal det være det bedste alternativ, som man kunne drive op? Jeg ved godt, hvad jeg ville vælge.

Det er afgørende for folkeskolen, at KL ved OK18 viser, at de vil respektere lærerne og giver os nogle ordentlige forhold, der svarer til det, alle andre har. Ellers bliver det svært for mange at se en fremtid i folkeskolen. En konflikt vil uundgåeligt øge lærerflugten fra folkeskolen, og hvem skal så uddanne, vejlede og yde omsorg for den kommende generation.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden