0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

15-årig skoleelev: Jo mere vi keder os, jo mindre lærer vi

Problemet med kedsomhed råber på handling, skriver 15-årige Sarah Gruszow Bærentzen, der udover at gå i 9. klasse også er bestyrelsesmedlem i Danske Skoleelever. Hun fremlægger her fem forslag til en bedre skoledag.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Lige meget hvor dejligt det ville være, kan en skoledag aldrig blive det samme som en tur i Tivoli. Men det skal ikke være sådan, at hver tredje elev, inklusive mig selv, keder sig i undervisningen. Det er et af skolens største problemer, og det skal vi gøre noget ved.

Dansk Center for Undervisningsmiljø skriver i analysen ’Fra kedsomhed til trivsel’, at»hyppig kedsomhed hænger sammen med stort set alt det, man ikke ønsker sig i skolen.«

Trivselsmålingen viser, at hver tredje elev i udskolingen mener, at undervisningen er kedelig 'tit' eller 'meget tit'. Desto mere vi keder os, jo mindre får vi ud af skolen, og det gælder både læring og trivsel. Tallene råber efter handling.

Især i pædagogiske sammenhænge er kedsomhed interessant, da en engageret elev med sikkerhed lærer mere, end en der keder sig. Så hvis vi vil prioritere læring, skal vi gøre noget ved problemet.

Kedsomhed ses som en mild form for mistrivsel, så hvis vi vil prioritere trivsel, bliver vi nødt til at tage problemet alvorligt, når det forekommer i denne størrelse.

Jeg keder mig mest, når undervisningen er for svær eller for nem

Rapportens svar er foruroligende, men ikke overraskende. Jeg keder mig engang imellem, når vi arbejder med et emne, der ikke interesserer mig. Det skal der være plads, for alt kan ikke være lige spændende.

Dog keder jeg mig mest, når undervisningen enten er for svær eller for nem, når jeg har siddet ned i for lang tid, eller når vi er for mange elever i klassen. Det er til gengæld en kedsomhed, som vi skal bevæge os væk fra.

Så kommer spørgsmålet til en million kroner: Hvordan gør vi skoledagen mere spændende? Her er Danske Skoleelevers fem bud:

1. Elevinddragelse
Det nemme svar ville være at spørge eleverne. Vi skal have medbestemmelse i skolen og inddrages, når undervisningen bliver tilrettelagt. Hvis vi får ejerskab over vores egen læring, bliver vi mere motiverede. Alle ved, at maden smager bedst, når man selv har været med til at lave den.

2. Alternative undervisningsmetoder
God undervisning er i mine øjne varieret undervisning. Vi har i dag mange flere måder at lære på end røv til sæde-undervisning. Læringen bliver bedre, hvis vi varierer tavleundervisning, projektarbejde, drøftelser i små og store fora samt individuelt arbejde - måske noget helt andet. Det ene er ikke nødvendigvis bedre end det andet, men vi får mest ud af den gode blanding.

3. Bevægelse i undervisning
Vi har i alle sammenhænge brug for at bevæge os, for at vi kan bevare koncentrationen. Derfor skal vi lære at bruge de 45-minutters bevægelse bedst muligt. Vi kan ikke opfinde den dybe tallerken hver dag. Derfor skal vi simplificere bevægelsen. Det er netop i udskolingen, at bevægelsen halter, og jeg tror, det er en af årsagerne til, at flere elever keder sig.

4. Praksisorienteret undervisning
Alle elever lærer bedst på forskellige måder. Det skal vi så vidt muligt favne, så alle elever føler, at de bliver udfordret tilpas. Det betyder ikke kun noget med niveauet, men også hvordan vi gør det. Praksisorienteret undervisning ses ofte som et friskt pust, og det skal vi have mere af.

5. Åben skole
Sidst, men ikke mindst, skal vi trække virkeligheden ind i klasselokalet og klasselokalet ud i virkeligheden. Det hjælper til at se meningen af sin læring og giver dermed også mere lyst til læring. Der findes ikke noget mere demotiverende, end når man ikke kan se virkeligheden eller formålet i sin læring.

Der er altså en lang rækker initiativer, der kan bruges til at forebygge problemet med kedsomhed, hvis det bliver prioriteret højt nok. Det burde det.

Alle skoledage kan ikke være fest og farver, men målet må da være, at vi som elever synes, at det er mere spændende, mere lærerigt og mindre kedeligt at gå i skole. Det hele går hånd i hånd.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden