Hver tredje elev i 7. - 9. klasse keder sig tit eller meget tit, viser den seneste trivselsmåling.
Foto: Anne Bæk / Ritzau Scanpix

Hver tredje elev i 7. - 9. klasse keder sig tit eller meget tit, viser den seneste trivselsmåling.

Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Skolelærer: Tak for kedsomheden

Hvis undervisningens fokus er, at det skal være sjovt, risikerer vi, at eleverne ikke får lært de gode arbejdsvaner. Derfor må de gerne kede sig, mener skolelærer Anders Thorsen.

Debat

»Ej altså, hvor er det kedeligt! Hvornår skal vi lave noget sjovt?« Det har de fleste lærere og forældre nok hørt en hel del gange, når børn fortæller om en helt almindelig tirsdag i skolen. Også mig. Tidligere tænkte jeg, at jeg nok hellere måtte ændre noget i min undervisning, når mine elever kedede sig. Det er jeg stoppet med. Tværtimod arbejder jeg nu bevidst med kedsomhed.

I den seneste nationale trivselsmåling kom det frem, at hver tredje elev i skolens ældste klasser synes, at undervisningen er kedelig.

Det gav anledning til kritiske spørgsmål fra folketingspolitikere til undervisningsministeren, og kedsomhed blev også en del af debatten om Herfølge skole, der i starten af året annoncerede, at man vil gå over til 100 % projektorienteret undervisning. Her vil man gøre skoledagen mere spændende og motiverende – den skal gøres sjovere.

Jeg plejer at sige, at noget af det allerbedste, mine elever kan lære i skolen, er noget så røvkedeligt som gode arbejdsvaner

Det kan aldrig være et mål for undervisningen, at den skal være sjov. Målet må altid være, at eleverne lærer noget, og når vi skal lære noget, er det ikke nødvendigvis dårligt engang imellem at kede sig.

Jeg plejer at sige, at noget af det allerbedste, mine elever kan lære i skolen, er noget så røvkedeligt som gode arbejdsvaner. Det er de gode arbejdsvaner, der gør, at vi får lavet det, vi skal, også når det er kedeligt. Vi gør det bare.

Anders Thorsen

Anders Thorsen

Hvis vi som skole og som lærere har for stort fokus på, at undervisningen skal være sjov, risikerer vi, at eleverne ikke får lært de gode arbejdsvaner. Derfor er det positivt, hvis eleverne engang imellem keder sig. Det kan nemlig være udtryk for, at de rent faktisk sidder ned og arbejder grundigt med noget, de ellers ikke ville arbejde med, hvis det udelukkende var lysten, der skulle drive værket.

De tvinges til en fordybelse, der ellers kan være en mangelvare i en tæt pakket hverdag med skole, fritidsaktiviteter og sociale medier.

I øjeblikket arbejder jeg med romanen Ondskaben i min 9.klasse. Til den har jeg med vilje givet eleverne nogle opgaver, hvor de bare skal sidde og finde ting i teksten, som de skal analysere og tolke. Det er røvkedelige opgaver. Eleverne ved det, og jeg ved det. Men de lærer noget, og jeg nyder at se, hvordan de fordyber sig i en roman.

Selvfølgelig skal vi i skolen ikke dræbe al lyst til at lære med kedelig undervisning, så derfor varierer jeg da også mine kedelige opgaver med andre  og (synes jeg selv) sjovere opgaver. Men jeg har 26 elever i min klasse, og det er meget forskelligt, hvad der giver et stort læringsudbytte for dem.

Min erfaring er nemlig, at en stor gruppe elever trives godt med at få lov til at kede sig med stoffet – at få lov til at sidde og fordybe sig. De trives godt med det, og den gruppe elever skal også tilgodeses, og det gør vi ikke, hvis vi tænker, at vores undervisning absolut skal være sjov. Pointen må være, at eleverne lærer det, de skal.

Så næste gang dine elever siger, at undervisningen er kedelig, eller dit barn kommer hjem fra skole og har kedet sig, kan du ånde lettet op og sige: »Tak for kedsomheden. Mit barn er i gang med at lære røvkedelige arbejdsvaner.«

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden