Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Praksisfaglig undervisning er en af de ting, der kan gøre skoledagen mindre kedelig, mener Venstres børne- og undervisningsordfører, Anni Matthiesen.
Foto: Pressefoto

Praksisfaglig undervisning er en af de ting, der kan gøre skoledagen mindre kedelig, mener Venstres børne- og undervisningsordfører, Anni Matthiesen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Anni Matthiesen: Nej tak til en kedelig skoledag

Bevægelse og praksisfaglig undervisning kan gøre skoledagen mere spændende og lærerig, siger Anni Matthiesen fra Venstre, der mener, at læring ikke skal være lig med kedsomhed.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kan det være kedeligt for danske børn og unge at gå i skole? Ja. Bør det være kedeligt? Nej.

Når en ny trivselsmåling peger på, at hver tredje elev i 7. eller 9. klasse ofte eller meget ofte finder deres undervisning kedelig, så mener jeg, det er problematisk.

Selvfølgelig kan alt, hvad vi gør, ikke være spændende altid. Selvfølgelig vil der være emner og aktiviteter, som interesserer nogle elever mere end andre. Men det er altså ikke meningen, at hver tredje elev skal føle, at det overordnet set er kedeligt at gå i skole.

Læring skal ikke være lig med kedsomhed.

Tværtimod. Jeg tror på, at vi som både voksne og børn lærer bedre, når vi føler os involverede og engagerede. Når vi kan se målet med vores læring, og når vi kan koble det sammen med den verden, vi er en del af.

I dag er en af vores store udfordringer, at mange drenge ikke finder sig til rette i folkeskolen. De kan have svært ved at sidde stille og kigge op på en tavle i timevis. Og de kan have svært ved at se meningen med undervisningen, hvis den ikke kobles på noget håndgribeligt og virkelighedsnært. Det kan mange piger i øvrigt også.

Og det kan jeg godt forstå.

En mere varieret skoledag er en bedre skoledag

Det er netop derfor, at vi med folkeskolereformen skabte 'den åbne skole'. Vi satte mål om, at folkeskolen i højere grad skal inddrage lokalsamfundet. Og vi satte mål om, at man i højere grad skal gøre bevægelse til en integreret del af skoledagen.

En mere varieret skoledag er en bedre skoledag.

Som Venstres børne- og undervisningsordfører har jeg set masser af gode eksempler på, hvordan skoledagen kan blive mere varieret og spændende.

I Varde Kommune har jeg set, hvordan lokale skoler kobler undervisningen sammen med den virkelighed, der findes uden for klasseværelset. Eksempelvis har skoleklasser været ude på en genbrugsstation eller besøgt den lokale entreprenør, hvor de skulle anvende matematik til at beregne, hvor meget spildevand der kan komme igennem et rør.

På samme måde trænes matematik, koncentrationsevne og logisk tænkning på en alternativ måde i Dansk Skoleskak, som hele 600 skoler har taget til sig.

Praksisfaglig undervisning kan få flere med

Nogle skoler har også valgt at lade projektundervisning fylde mere. Det kan bidrage til at gøre folkeskolen mere praksisfaglig. Vi har brug for mere praksisfaglighed i folkeskolen, så flere unge tager en erhvervsuddannelse og i fremtiden hjælper med at sikre den arbejdskraft, virksomhederne efterspørger. Samtidig kan praksisfaglig undervisning være med til at få flere elever med.

Projektundervisning skal naturligvis ske på en måde, hvor det sikres, at de faglige mål for elevernes læring opfyldes. Det mener jeg også sagtens kan lade sig gøre. Elever er ikke ens – og de lærer heller ikke på samme måde. Dermed kan vi finde forskellige veje til at nå de samme mål. Vi kan og bør have en folkeskole, der kan rumme forskellighed.

Der er masser af gode idéer. Og vi skal i højere grad dele de gode erfaringer i folkeskolen. Jeg mener, at vi alle har et ansvar for at gøre skoledagen så spændende og varieret som mulig.  For kedsomhed og læring harmonerer ikke særlig godt. Men det gør motiverede elever og læring til gengæld.

Som underviser har man et ansvar for at gøre undervisningen så relevant for eleverne som mulig. Jeg tror, at de fleste voksne kan huske en bestemt lærer, som i deres skoletid formåede at gøre et ellers 'kedeligt' emne interessant.

Men ansvaret ligger ikke kun hos underviserne. Som elev har man også et ansvar for egen læring. For man kan først tage i mod læring og engagere sig i undervisning, når viljen er til stede.

Vi skal alle arbejde for at gøre skoledagen mere spændende og lærerig.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden