Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Rammer og krav betyder noget for elevernes trivsel og kedsomhed, mener Jacob Mark (SF)
Foto: Miriam Dalsgaard/Politiken

Rammer og krav betyder noget for elevernes trivsel og kedsomhed, mener Jacob Mark (SF)

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Jacob Mark: Kedsomhed hos danske skoleelever bør tages alvorligt

Det er nødvendigt at gøre op med den stigende kedsomhed i skolen for at øge elevernes trivsel, skriver børne- og undervisningsordfører for SF, Jacob Mark, som foreslår at sænke klasseloftet fra 29 til 24 elever.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Undervisningsministeren siger i Politiken Skoleliv, at »det er ok at kede sig lidt i folkeskolen, så længe det handler om at komme frem til faglige erkendelser.« Det er jeg sådan set ikke uenig i. Problemet er bare, at de danske skoleelever ikke bare keder sig lidt. Det viser et svar, jeg har fået fra Undervisningsministeriet.

Hver tredje elev mellem 7.-9. klasse oplever undervisningen som kedelig enten 'tit' eller 'meget tit'. Det er ikke en lille gruppe. Tværtimod, og det kalder på handling fra politisk side.

8 ud af 10 elever mener, at skoledagen er for lang. Det skyldes sandsynligvis både, at skoledagene rent faktisk er meget lange – især for de elever, der rejser langt for at komme i skole. Men når skolerne derudover oplever besparelser år efter år, så bliver der mindre tid til nogle af de aktiviteter, der skulle have gjort skoledagen mere varieret for eleverne.

Vi kan sagtens imødegå kedsomheden uden at ende med stand-up komikere og cirkusklovne som undervisere

Der er ikke råd til udflugter, det er sværere at få tid og råd til at invitere nye og spændende ansigter ind i klasselokalet, de fysiske rammer bliver dårligere, der bliver færre timer med to voksne, og vigtigst af alt, så har lærerne og pædagogerne dårligere tid til at forberede skoledagen. Det er skidt for eleverne.

Undervisningsministeren siger, at skoledagen ikke skal ende i sjov og ballade. Det er jeg også enig i. Vi kan sagtens imødegå kedsomheden uden at ende med stand-up komikere og cirkusklovne som undervisere. Vi skal bare give skolerne ordentlige rammer for at bedrive god og spændende undervisning.

Det betyder også, at vi er nødt til at se på, hvor mange børn der sidder i klasserne. I SF foreslår vi at sænke klasseloftet på alle landets folkeskoler til 24 børn i hver klasse. Det vil betyde, at der bliver mere tid til det enkelte barn.

En ekstra tid, som kan bruges til hjælp eller ekstra udfordring af børnene, så vi ikke efterlader børnene med indtrykket af, at læreren eller pædagogen heller ikke lige havde tid til dem i dag.

Undervisningsministeren siger, at der ikke er noget forskning, der endegyldigt beviser, at det øger fagligheden med mindre klassekvotienter. Men det kræver ikke meget mere end en time i en klasse med 29 elever at vide, at antallet af elever i klassen rent faktisk betyder noget for lærerens mulighed for at komme rundt til alle elever.

Rammer og krav betyder noget. Og kedsomhed betyder noget. En smule kedsomhed gør ikke noget. Men når tendensen er, at elevernes kedsomhed stiger markant i en skole, der i højere grad skulle øge elevernes trivsel og gøre eleverne dygtigere, så er vi nødt til at spørge os selv, om vi kan gøre det bedre. Og det kan vi.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden