Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Det er bare så irriterende at få at vide det ene år, at der skal bruges mere tid på seksualundervisning, mens det næste år er for dårligt, at eleverne ikke læser godt nok i en PISA-test, skriver Anders Thorsen.
Foto: Joachim Adrian / Rizau Scanpix

Det er bare så irriterende at få at vide det ene år, at der skal bruges mere tid på seksualundervisning, mens det næste år er for dårligt, at eleverne ikke læser godt nok i en PISA-test, skriver Anders Thorsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Skolelærer: Timeløse fag er så usexede

Der er nok at se til i skolen. De timeløse fag bør derfor enten helt afskaffes eller gøres til rigtige fag med rigtige timer, skriver skolelærer Anders Thorsen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis du synes, at du på det sidste har hørt rigtig meget om sex i skolen, så er det ikke tilfældigt.

Sex og Samfund har nemlig igen i år kørt kampagnen Uge Sex. Den har haft godt fat i skolerne rundt omkring i landet med et spændende undervisningsforløb, som mange lærere og elever har haft glæde af.

Men hvem har egentlig ansvaret for seksualundervisningen?

Anders Thorsen

Anders Thorsen

Jeg stiller spørgsmålet, fordi seksualundervisning er det, man populært  kalder et timeløst fag. Det kan i sig selv lyde bizart, at der er fag i skolen, der slet ikke har nogen timer, men sådan er det rent faktisk. Vi har tre af dem, der udover seksualundervisning også tæller færdselslære samt uddannelse og job. Selvom de timeløse fag i Undervisningsministeriets new-public-managment-sprog hedder obligatoriske emner, er det reelt egne fag med egne fagbeskrivelser og mål fra børnehaveklasse til, at eleverne går ud af skolen. Der er bare ingen timer til dem.

Når der ikke er nogen timer til et fag, bliver det tilfældigt, hvem der tager ansvaret for, at der bliver undervist i fagene. Det bliver i alt for høj grad op til det enkelte lærerteam at finde ud af det, og der er stor forskel på, hvor meget der gøres ud af det. Der opstår altså noget af et ansvarslimbo, hvor det er uklart, hvem der har ansvaret. Er det skolelederen? Klasselæreren? Hvem er det?

Officielt er det skolelederens ansvar, men i dagligdagen bliver det tilfældigt, hvem der gør hvad med de timeløse fag. I min egen hverdag som lærer kunne jeg i uge sex se, at det i langt de fleste tilfælde var klasselæreren, der typisk også er dansklæreren, som brugte sine timer til emnet. På den måde forsvandt der i mange klasser en hel uges dansk, som eleverne aldrig får tilbage.

Rigtige fag har rigtige timer

Vi har altså timeløse fag, der gør, at eleverne mister tid til fordybelse i deres øvrige fag. Det er ikke rimeligt over for eleverne. Jeg arbejder selv som dansklærer i skolens ældste klasser, og der er altså nok at give sig til. Så hvis den ene uge skal gå med sex, den anden med trafik og den tredje med job, så mister vi ret meget tid, der kunne bruges på at øve kommaer eller læse Tove Ditlevsen.

Hvis man fra kommunerne og Undervisningsministeriet virkelig mener, at de tre timeløse fag er vigtige, må man da også prioritere dem og gøre dem til rigtige fag med rigtige timer. Ellers bør man helt afskaffe dem og sige til forældre og civilsamfund: »I må tage jer af seksualundervisningen, uddannelsen og færdselslæren, for vi har valgt, at skolen ikke prioriterer det.«

Hvis man vælger at prioritere det, kan jeg se to måder at gøre det på. Enten kan man lægge en timeblok ind i skemaet, som kan gå til de timeløse fag. Her kunne man så også lægge alt muligt andet, som når der eksempelvis kommer en oplægsholder til skolen. Alternativt kan man lave en pulje erstatningstimer, som eleverne kan få på et andet tidspunkt.

Skolen bliver konstant bombarderet med emner, som den skal tage sig af. Mange ting er helt gakket og bør varetages af familierne og civilsamfundet. Fagene i skolen er altså under pres. Det kan lyde som en lærerkliché, at der er masser at skulle nå, men det er rent faktisk sådan, at der er rigeligt for eleverne at give sig til.

Og det er bare så irriterende at få at vide det ene år, at der skal bruges mere tid på seksualundervisning, mens det næste år er for dårligt, at eleverne ikke læser godt nok i en PISA-test.

Vi må prioritere vores tid i skolen. Afskaf derfor timeløse fag, eller gør dem til rigtige fag med rigtige timer.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden