Debat: Vi skal forbedre trivselsmålingerne – ikke sløjfe dem

I sidste uge rettede Steen Nepper Larsen en skarp kritik mod trivselsmålingerne. Men det giver god mening at måle trivsel, svarer tre forskere fra UCC.

Debat

Steen Nepper Larsen (SNL) er ude med riven i sit debatindlæg om de »ritualiserede« trivselsmålinger i Skoleliv den 25. januar. Trivselsmålingerne er »skueværdier«, »pseudovidenskab« og en sikker vej til »reduktionisme« og »stakke af servile svar på ledende spørgsmål«.

Vi mener, at SNL går for langt i sin dystopiske beskrivelse. Derfor udfordrer vi her tre af SNL’s centrale kritikpunkter og giver vores bud på, hvordan skolerne kan bruge målinger af trivsel.

Jo, man kan måle trivsel

Det første kritikpunkt hos SNL handler om, hvorvidt vi overhovedet kan måle noget grundlæggende subjektivt (her: trivsel). Det er naturligvis ikke uden metodiske vanskeligheder. Det kræver grundigt, fortløbende arbejde og en hel del forbehold. Men det lader sig gøre på en lang række andre områder, f.eks. målinger af tillid, politisk overbevisning, tilfredshed med tilværelsen etc., så hvorfor skulle trivsel være umuligt at måle på?

Hvis der er problemer med de metoder, vi har i dag, betyder det ikke, at vi skal opgive at måle på trivsel. Det betyder, at vi skal forbedre metoden eller finde bedre alternativer. Der er en indlysende reduktionisme i enhver måling, og det gælder naturligvis, at måling af trivsel skal tage etiske og faglige hensyn, der ikke forsimpler en vigtig debat.

Skolen er, ligesom mange andre institutioner, genstand for en lang række målinger. Vi måler mere end nogensinde før. Der tegner sig en bevægelse, som SNL også peger på, i retning af at sammenligne skolerne med hinanden og etablere »evidens«. Vi mener, at det især i den situation giver god mening at holde øje med menneskers trivsel. Det minder os om, at skole og (ud)dannelse handler om mennesker og deres individuelle erfaringer og oplevelser med hinanden.

En vigtig brik i vores viden

Det andet kritikpunkt er den måde, som resultaterne bliver gjort synlige i offentligheden. Det er sandt, at data kan misbruges til at udpege syndebukke. Det gælder alle tænkelige former for opgørelser/empiri, der søger at være beskrivende for en kompleks social eller individuel praksis. SNL’s kritik vedrører ikke trivselsmålingerne isoleret set, men styringsformen i den offentlige sektor generelt.

Men hvis man valgte at hemmeligholde statistikker på uddannelsesområdet, ville den politiske debat om skolerne næppe blive mere oplyst. Tag skolernes afgangsprøver som eksempel. Hvis man valgte ikke at offentliggøre dem, ville vi mangle én lille, men ikke uvæsentlig brik i vores viden om skolen og dens udvikling.

Målinger skal give mening

Det tredje problem handler om praktikernes rolle. Det for os at se stærkeste argument for brugen af trivselsmålinger er, at praktikere i skolen viser, hvordan de får ejerskab over målingerne og bruger dem i hverdagen. Det forhold, at vi har en national trivselsmåling betyder ikke, at skoleledere, lærere og pædagoger er »ufrie« og tvungne til at bruge data på forkerte måder.

Det er vores vurdering, at der er interesse for trivselsmålinger på mange skoler, blandt andet for at undgå at større grupper elever falder ud af skolens fællesskab og mister lysten til at gå i skole. Men der er også stor usikkerhed omkring brugen af trivselsmålinger og andre typer data.

Vi vil fremhæve vores bud på tre områder, som er vigtige, hvis skolerne skal lykkes med at bruge trivselsmålingerne:

  • Vi skal sikre, at evaluering af trivsel giver mening for professionelle og elever. Resultaterne skal bruges til at gøre skolen bedre, så det er tydeligt, at det skaber værdi at måle trivsel.
  • Vi skal udvikle kompetencer og viden, som sikrer, at praktikere på alle niveauer med overbevisning kan udfordre resultaterne, forstå deres begrænsninger og muligheder - og dermed være med til at udvikle kvaliteten af målingerne.
  • Vi skal føre en åben og demokratisk diskussion om, hvilken skole vi som samfund gerne vil have – og hvad der kendetegner sådanne skoler. Det vil sige, hvilken rolle trivsel og vores måling af den skal spille i skolen.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden