Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ingvald á Kamarinum, specialskoleleder på Fjordskolen
Foto: Privatfoto

Ingvald á Kamarinum, specialskoleleder på Fjordskolen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Specialskoleleder: Hvem skal samle de ekskluderede børn op?

Inklusionen har fejlet, og mange børn bliver tabt, fordi de presses ind i en skole, hvor de ikke hører hjemme, lyder kritikken fra Ingvald á Kamarinum, specialskoleleder ved Fjordskolen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Idéen om en inkluderende folkeskole er sådan set nobel nok.

Hvis bare idéen var affødt af politikere, der reelt kerede sig om børnenes velbefindende. Men lige netop den faktor passede meget dårligt ind i det regneark, der overbeviste politikerne om, at inklusion er en god idé.

Jeg tvivler også på, at regnedrengene på Christiansborg har medregnet de helt enorme menneskelige og samfundsøkonomiske udgifter, som inklusionsprojektet har medført.

Vi har blandt andet set en voldsom stigning i antallet af psykisk syge børn, hvor børn med psykiske diagnoser er steget 44 procent.

Vi har set en otte-dobling i antallet af lærere, der får lægeerklæring på, at de ikke bør undervise i folkeskolen længere. Og så må flere forældre blive hjemme fra arbejde for at passe deres børn, som ikke lader sig inkludere.

Havde man medregnet disse katastrofale følger, havde man nok droppet den spareøvelse, som inklusion skulle forestille at være. For det må virkelig være en dårlig forretning for vores samfund.

Hvor længe skal det blive ved, Riisager?

Forfejlet inklusion er »hjerteskærende«

Som specialskoleleder har jeg selvfølgelig nemt ved at erklære mig uenig i et projekt, der betyder, at færre børn kommer i specialskole. Men når jeg samtidig kan se, i hvor lille en grad der bliver taget hånd om de børn, som burde gå i specialskole eller et andet dagbehandlingstilbud, er det direkte hjerteskærende.

Der er så mange børn, der bliver tabt, fordi man forsøger at presse dem ind i en hverdag, hvor der ganske enkelt hverken er plads eller overskud til dem - ind i en skole, hvor de ikke hører hjemme. Man opnår derfor det stik modsatte af hensigten: Ekskluderede børn, der er virkeligt svære at samle op igen.

Specialskoler og andre dagbehandlingstilbud har ikke til formål at isolere børn fra 'den farlige omverden'. Med en forbedret tidlig indsats kan specialuddannet personale sikre, at børnene fungerer og trives bedst muligt.

Det kan godt være, det ikke ender med, at børnene alle sammen får en længere videregående boglig uddannelse, men vi må som samfund også kunne stille os tilfredse med mindre. Så længe børnene har det godt.

Spørgsmålet er, hvor længe Riisager og regeringen vil holde liv i den forfejlede inklusionsindsats og dermed holde børn, forældre og lærere som gidsler - fanget i en celle i det store regneark, der koldt og kynisk viser vejen.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden