Misbrug af elevdata skaber mistillid mellem skolen og forældrene, mener Mette With Hagensen fra Skole og Forældre.
Foto: Pressefoto

Misbrug af elevdata skaber mistillid mellem skolen og forældrene, mener Mette With Hagensen fra Skole og Forældre.

Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Skole og Forældre: Stop misbrug af elever og forældres skoledata

Det kommunale misbrug af data i folkeskolen kan slå et hul i forældrenes tillid, der er så stort, at det ikke kan lappes sammen igen, skriver Mette With Hagensen, landsformand for Skole og Forældre.

Debat

Tryghed og tillid er hjørnesten i samarbejdet mellem skole og hjem og mellem borger og offentlig myndighed. Når forældre oplever, at tilliden bliver misbrugt, forsvinder trygheden, og samarbejdet mellem skole og hjem bliver baseret på mistillid og frygt for skjulte motiver og dagsordner.

Derfor er det helt uacceptabelt, at en række kommuner har misbrugt elevernes individuelle besvarelser af de nationale trivselsundersøgelser til andet og mere, end det trivselsundersøgelserne skulle bruges til: At sætte fokus på trivsel på skolen, så flere børn kan trives bedre i skolen.

Det har aldrig været meningen, at data fra trivselsundersøgelserne skulle bruges til andet end at måle trivslen på skolen og på klasseniveau. Jeg har siddet til flere møder i Undervisningsministeriet – også sammen med repræsentanter fra Kommunernes Landsforening – hvor det blev slået entydigt fast, at undersøgelsen ikke måtte bruges på individniveau. Derfor kan det undre, at kommuner har gjort det alligevel. Det er både forkert og dumt.

Jeg er glad for, at undervisningsminister Merete Riisager allerede har slået hårdt ned på de kommuner, der har kigget i de individuelle elevbesvarelser fra de nationale trivselsundersøgelser, for der er rigtig meget på spil for både børn og forældre, hvis misbruget ikke stopper.

Hvis det kommunale misbrug af data ikke stoppes hurtigt, risikerer sagen at blive den gnist, der antænder bomben under hele digitaliseringen i folkeskolen.

Kommunerne og staten opbevarer ikke bare data fra trivselsundersøgelser, men også resultater fra nationale test, data i læringsplatforme, på forældreintra og meget mere. Også i Matematikfessor og Grammatip er der eksempelvis masser af elevdata.

Misbrugen af data rummer flere problemstillinger
Hvis forældrene mister tilliden til, hvordan kommuner, staten og deres leverandører opbevarer og anvender data, begynder forældrene at stemme med fødderne og holde op med at bruge – og forbyde deres børn at bruge – de digitale muligheder i folkeskolen. Det vil have helt uoverskuelige konsekvenser for undervisningen i og styringen af folkeskolen.

Der er mange problemstillinger i forbindelse med folkeskolens data om elever og forældre. Her er nogle af mine synspunkter:

  • Hvis svarene skal være ærlige, skal trivselsundersøgelser være anonyme. Hvis svarene ikke er ærlige, kan undersøgelsen slet ikke bruges til noget.
  • Det relevante lærerteam skal selvfølgelig kunne se elevernes besvarelser i Matematikfessor og Grammatip. INGEN andre skal kunne se individuelle resultater uden tilsagn fra forældrene.
  • Det er super fint at bruge skoledata til forskning, men det skal være i anonym form. I dag flyver alt for mange CPR-numre og andet rundt mellem ministerier, kommuner og forskere i tilfældige Excel-ark.
  • Vi ved, at alt data i dag er i konstant fare for at blive misbrugt eller lækket. Derfor skal skoledata, der ikke er anonymiseret, slettes igen efter en passende periode.

Jeg håber meget, at staten, kommuner, leverandører og forskere hurtigt får indført en gennemtænkt dataetik, så forældre til elever i folkeskolen kan være trygge ved opbevaring og anvendelse af skoledata.

Rettidig omhu er nu. Et par sager mere om misbrug og uheldige læk af personoplysninger i skolernes data kan i værste tilfælde slå et hul i forældrenes tillid, der er så stort, at det ikke kan lappes sammen igen.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden