Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
SF's jacob Mark mener, at de obligatoriske læringsplatforme skaber mere målstyring.

SF's jacob Mark mener, at de obligatoriske læringsplatforme skaber mere målstyring.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


SF: Slip folkeskolerne fri fra læringsplatformene

Det er ikke nok at lempe Fælles Mål, når lærerne stadig er forpligtede til at bruge læringsplatforme, der bygger på bindende mål, mener SF’s Jacob Mark.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Folkeskoleforligskredsen er blevet enige om at bryde med den voldsomme målstyring, som alle landets skoler har været underlagt, siden reformen blev til. Fælles Mål bliver nu lempet. Tusindvis af bindende mål bliver vejledende. Og det er på tide.

Målstyringsregimet var et historisk opgør med metodefriheden, og det er helt afgørende, at vi igen giver lærerne mere frihed til bruge deres faglighed og erfaring, når de skal tilrettelægge elevernes undervisning.

Men ikke alt er rosenrødt. For kravet om digitale læringsplatforme i folkeskolen gør det svært at realisere lempelserne af Fælles Mål i praksis.

Platforme skaber målstyring

For det første er en af læringsplatformens vigtigste funktioner at understøtte lærernes arbejde med læringsforløb og undervisningsforløb ud fra Fælles Mål. Selvom mere end 3.000 underliggende færdigheds- og vidensmål nu gøres vejledende, skal lærerne, som det ser ud nu, altså stadigvæk koble målene til elevernes undervisningsforløb i læringsplatformen.

Platformene er nemlig skabt i en kontekst, hvor målene er bindende. Læringsplatformene skaber målstyring. Kommunerne har forpligtet sig til at bruge platformene, og dermed har de forpligtet sig til at målstyre. Kommunerne har betalt en formue for læringsplatformene, og både økonomi og ære står på spil, hvis kommunerne nu skal til at droppe dem igen.

Læringsplatformene kan derfor ende med at blokere for den gode beslutning om at løsne op for den rigide, læringsmålstyrede metode og give lærerne noget frihed tilbage.

Tager tid fra læreren

For det andet er læringsplatformene blot endnu et ensidigt værktøj i rækken af målstyringsværktøjer, der lægger beslag på lærernes arbejdstid. Platformene fungerer uden tvivl understøttende for visse dele af undervisningen, men mange steder er platformene allerede nu et uoverskueligt og tidskrævende mål i sig selv. Og det gavner hverken elevernes læring eller lærernes arbejdsmiljø, hvis unødvendige dokumentationskrav skal tage tid fra lærernes faglige arbejde med eleverne.

Når der ikke er tid nok i lærernes dagligdag til hverken kompetenceudvikling, faglig sparring eller en mere fri og eksperimenterende brug af læringsplatformene, så er de simpelthen ikke udformet som det anvendelige arbejdsredskab for lærerne, som de oprindeligt var tiltænkt. Ganske enkelt må vi erkende, at de ressourcer, der anvendes på brug af læringsplatformens funktioner, ikke står mål med øget kvalitet i undervisningen.

Socialt skævt

For det tredje er der store forskelle på, hvordan læringsplatformene tages i anvendelse rundt om på landets skoler. Det er for mig at se et tegn på, at der kun i nogen grad er overblik og ejerskab over platformene og deres anvendelsesmuligheder.

På de skoler, hvor kommune eller skoleleder kræver, at der arbejdes med læringsplatformen på en bestemt måde, kommer platformen til at begrænse den gode undervisningen i stedet for at understøtte den. Og det har aldrig været meningen.

For det fjerde er læringsplatformene socialt skæve. Meget tyder på, at de ressourcesvage forældre simpelthen ikke benytter og forstår læringsplatformene, og hvis mere og mere feedback gives med udgangspunkt i platformene, eller hvis mere og mere undervisning tilrettelægges med udgangspunkt i platformene, så vil det være en ulempe for de forældre, der ikke kan overskue læringsplatformene. Det er skævt.

Vil vi for alvor slippe skolerne og lærerne fri, er det derfor ikke nok kun at lempe de Fælles Mål. Vi er også nødt til at slippe dem fri fra læringsplatformene.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden