Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Enhedslistens Jakob Sølvhøj har stillet forslag i Folketinget om at afskaffe nationale test og Danmarks deltagelse i PISA-undersøgelserne (Foto: ft.dk)

Enhedslistens Jakob Sølvhøj har stillet forslag i Folketinget om at afskaffe nationale test og Danmarks deltagelse i PISA-undersøgelserne (Foto: ft.dk)

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Enhedslisten: Ubrugelige test har skubbet folkeskolen i en gal retning

Venstre mener, at man lader eleverne i stikken, hvis man afskaffer test, men det synspunkt er Enhedslistens Jakob Sølvhøj helt uenig i.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De seneste års kritik af de nationale test og PISA er tilsyneladende gået hen over hovedet på Venstre, der i starten af 00’erne spillede en afgørende rolle for indførelsen af test i den danske folkeskole, og siden har været med til at anvende dem som afsæt for politisk styring og omformning af folkeskolen.

Kritikken har ellers været så massiv, at det alligevel kan undre, at Venstres undervisningsordfører til Politiken Skoleliv forleden kunne udtale, at Enhedslistens forslag om afskaffelse af de nationale test vil efterlade skolerne »i en situation, hvor man ikke har styr på, om man hjælper den enkelte elev«, og at man derved vil »lade børnene i stikken«.

Der er absolut intet, der tyder på, at det skulle være tilfældet. Tværtimod tyder forskningsresultater på, at testene netop ikke giver lærerne nye redskaber til at forbedre kvaliteten af undervisningen.

Professor Jeppe Bundsgaard, der gennem en årrække har forsket i testenes betydning for undervisningen i folkeskolen, har f.eks. klart påvist, at de nationale test hverken giver mulighed for at få et indblik i den enkelte elevs niveau eller kan bruges til at målrette undervisningen til den enkelte elev. I et nyligt offentliggjort indlæg fastslår Bundsgaard, at det må stå lysende klart for alle lærere, at de »ikke kan fæste nogen lid til de konkrete resultater for den enkelte elev«, og at der ikke er »noget at bruge nationale test til pædagogisk, didaktisk eller på nogen anden måde for læreren«.

PISA bygger på kviksand

Tilsvarende kritik af de nationale test har lydt fra flere andre forskere, og når det gælder PISA-testenes betydning for folkeskolens undervisning er vurderingen ligeledes negativ. Kritikken blev for et lille års tid siden gjort meget konkret af forskerne Peter Allerup og Inge Henningsen, der i deres bog 'PISA matematik' påpeger stribevis af fejl i testene.

Fra professor Svend Kreiner fra Københavns Universitet lyder vurderingen, at i »det omfang uddannelsespolitikken er baseret på Pisa-undersøgelser internationalt, er den baseret på kviksand.« Et synspunkt Kreiner deler med et meget stort antal internationale forskere. Den hårde kritik af PISA-testene er nemlig ikke blot et dansk fænomen, men præger skoledebatten i mange OECD-lande.

Der er intet, der tyder på, at testene i øvrigt har bidraget til at skabe en bedre skole for vores børn.

Testsystemet er et bærende fundament for den uddannelsespolitiske tænkning, der har præget skolepolitikken, siden Fogh Rasmussen indledte sit korstog mod det, han beskrev som rundkredspædagogikken i folkeskolen.

Derfor må det naturligvis være tungt ikke mindst for Venstre at erkende, at de nationale test og PISA har kostet så dyrt. Både økonomisk, og når det gælder kvaliteten af undervisningen i folkeskolen. 285 millioner har testene foreløbig kostet på statens budget, og den samlede pris må ligge væsentligt højere, når man tillægger udgifterne i kommunerne. Dertil kommer de mange timer, lærerne har måtte anvende på testene.

Afskaf test

Mest alvorligt er dog det tab, det har været for folkeskolen, at testivrige politikere har presset mange lærere til at flytte fokus for deres undervisning. Testsystemet har været fremmende for en teach-to-the-test-kultur og været et vigtigt element i den skoletækning, der over en årrække har skubbet folkeskolen i en retning, hvor testbare mål og læringsmålstyring er kommet til at fylde for meget på bekostning af skolens brede formål, som den er formuleret i folkeskolens formålsparagraf.

Efter Enhedslistens opfattelse er der spildt hundredevis af millioner på et testsystem, der har gjort det vanskeligere for lærerne at tilrettelægge den bedst mulige undervisning med afsæt i deres erfaring og deres viden om didaktik og det enkelte fag.

Testene har dermed ikke bidraget til at sikre bedre undervisning, og der er intet, der tyder på, at testene i øvrigt har bidraget til at skabe en bedre skole for vores børn. Det bliver interessant at se, i hvilket omfang andre partier deler den opfattelse, når Folketinget d. 7. november behandler Enhedslistens forslag om at afskaffe de nationale test og droppe Danmarks deltagelse i PISA-testene.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden