0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Lærerstuderende: Vi skal have mere praktik og flere timer

Det er vigtigere at forbedre den nuværende læreruddannelse end at gøre den længere, mener de lærerstuderende, som efterlyser flere timer og mere praktik.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Når man hører politikere og meningsdannere give deres bud på, hvordan vi skaber den bedste læreruddannelse, begrænser diskussionen sig ofte til, om uddannelsen bør gøres femårig eller ej. Det er ærgerligt, for dermed overser vi både de problemer og de potentialer, der er i den nuværende læreruddannelse.

Forlænger vi læreruddannelsen uden at reflektere over de eksisterende problemer, ender vi blot med en længere, dyrere uddannelse, der fortsat lider under kendte udfordringer. Forfalder vi til udelukkende at forholde os til uddannelsens længde, glemmer vi at diskutere et langt vigtigere emne: hvad skal læreruddannelsen kunne?

Læreruddannelsen skal skabe lærerstuderende, der har evnerne og lysten til hvervet som lærere.

Ser vi på den nuværende uddannelse, er vi langt fra i mål. 37 procent af de studerende, der starter på læreruddannelsen, fuldfører den ikke. En sjettedel af de nyuddannede folkeskolelærere arbejder efter det første år ikke i folkeskolen. Alt imens havde tre ud af fire kommuner i 2016 svært ved at besætte lærerstillinger i folkeskolen.

Statistikken er ikke til at tage fejl af. Skal billedet ændres, er en bedre læreruddannelse en nødvendighed. Der er flere tiltag, der vil være langt mere effektive og nødvendige end en hovedkulds forlængelse af uddannelsen.

Brug for mere praktik

Når jeg taler med mine medstuderende på landets læreruddannelser, er fælles for langt de fleste, at de savner tilknytningen til folkeskolen og mødet med praksis undervejs i uddannelsen. Praktikken er af afgørende betydning for de lærerstuderendes uddannelsesforløb. Samspillet mellem læreruddannelse og praktikskole, teori og praksis, er et af de vigtigste elementer i læreruddannelsen.

Det er i praktikken, at den studerende for første gang stifter bekendtskab med klasseværelsets udfordringer i et trygt miljø, hvor der er plads til at begå fejl og dygtiggøre sig. Både medstuderende og praktiklærere ser på, når den studerende underviser eleverne og indgår i fælles drøftelser om, hvordan man kan tackle de udfordringer, man møder i den alsidige hverdag som lærer.

En stor del af forklaringen på, at så mange af dem, der begynder på læreruddannelsen, ikke ender i folkeskolen, er nok netop, den meget begrænsede praktik i læreruddannelsen. Nøjagtig 18 uger fordelt på de fire studieår. Til sammenligning har pædagoguddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen praktikker af henholdsvis 62 og 50 ugers varighed. Dertil kommer den store forskel på, hvor meget de lærerstuderende får mulighed for at undervise og deltage i undervisningsaktiviteterne på skolen, og i hvor høj grad lærerne i folkeskolen er uddannet og klædt på til at deltage i de studerendes uddannelsesforløb.

Flere timer

Et andet forhold, der er stærkt problematisk i det danske læreruddannelseslandskab, er det lave antal undervisningstimer. Tiden, hvor de studerende modtager undervisning og vejledning af deres underviser på læreruddannelsen, er kun blevet mindre de seneste par år. Tilmed svinger antallet af lektioner i semesteret mellem professionshøjskolerne fra 55 til 75 lektioner pr. modul. Omregnet til ugebasis svarer det til, at en lærerstuderende modtager mellem 6,9 og 9,4 timers undervisning om ugen, afhængigt af hvor i landet den studerende læser. Aflyste undervisningsgange erstattes tilmed ikke.

Hvis læreruddannelsen, som den studerende får at vide, skal være et fuldtidsstudie, betyder det altså, at vedkommende skal bruge mellem 27,6 og 30,1 timer om ugen på læsning, gruppearbejde og opgaveskrivning. Hvis vi skal have den bedste læreruddannelse og de bedste folkeskolelærere, skal vi skrue ned for selvstudiet og op for timetallet. Man bliver ikke en dygtig lærer, hvis man 80 procent af tiden er overladt til sig selv.

Mere praktik og mere undervisning er en del af løsningen, men ikke hele løsningen. Hvis vi skal uddanne kvalificerede lærere til fremtidens folkeskole, er det altafgørende, at man på landets professionshøjskoler opprioriterer vejledningsindsatsen undervejs i hele uddannelsesforløbet.

Når de studerende skal vælge undervisningsfag, skal det gøres på et oplyst grundlag.  Når de studerende afleverer talrige obligatoriske opgaver i deres moduler, skal de vide, om de har forstået det faglige stof, og hvor de kan blive endnu klogere. Når de studerende skal vælge, hvordan de vil tone deres uddannelse, skal de have en at drøfte det med. Man bliver ikke en dygtig lærer ved at arbejde alene, eller hvis de eneste, man kan drøfte sine overvejelser med, er sine medstuderende. Hvis de studerende skal koble deres uddannelsesforløb til det kommende arbejdsliv og finde ud af, hvilken slags lærer de gerne vil være, er det nødvendigt at kunne få kvalificeret sparring og viden stillet til rådighed.

Verdens bedste læreruddannelse

Kære politikere, lad os gå sammen om at finde ud af, hvordan praktik, undervisning og vejledning kan løfte læreruddannelsen til nye højder. Det er ikke alene tiltag, som vi studerende efterspørger, men også en fornuftig måde at anvende de knappe ressourcer, uddannelsessektoren har til rådighed.

Jeg og mine medstuderende ønsker os verdens bedste læreruddannelse. Kvaliteten skal være i top, og her hjælper en kvantitativ udvidelse af antallet af studieår ikke. Jeg håber, at vi kan samles om at forbedre den eksisterende læreruddannelse, før vi beslutter, om læreruddannelsen skal forlænges. Et ekstra uddannelsesår batter ikke noget, hvis det lave timetal og den lave tilknytning til praksis fortsætter. Lad os sammen plukke de lavthængende frugter.

Du kan også deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden