Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pædagoger kan være med til at sikre en mere varieret skoledag, mener Jakob Bonde Nielsen. Pressefoto

Pædagoger kan være med til at sikre en mere varieret skoledag, mener Jakob Bonde Nielsen. Pressefoto

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Elever: Vi skal have flere pædagoger i udskolingen

Der er brug for bedre samarbejde mellem lærere og pædagoger - ikke mindst i udskolingen, mener Danske Skoleelever.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I en skoledag, hvor dagene nogle gange bliver lange og omvæltningerne mange – der har vi brug for hele skolens personale til at spille sammen. Skolen fungerer bedst i fællesskab, og derfor skal alle aktørerne være fælles om at skabe de optimale rammer.

Det betyder, at vi skal blive endnu bedre til at tænke de forskellige fag- og interessegrupper omkring skolen sammen. Vi skal inddrage eleverne bedre. Vi skal inddrage forældrene bedre. Vi skal turde se eleverne som hele mennesker – og behandle dem derefter.

Når man snakker med en lærer, vil vedkommende typisk bruge ordet ”eleverne”. Hvis man derimod taler med en pædagog taler vi om ”børnene”. Begge opfattelser og læringssyn er utroligt vigtige, for at folkeskolens børn, eller elever, bliver klar til livets videre færd på alle fronter.

Øget fokus på samarbejde

Derfor mener jeg, at det er ganske afgørende for folkeskolens fortsatte forbedring med et øget fokus på samarbejdet mellem lærere og pædagoger. Som Danmarks Lærerforening og BUPL bl.a. meget rigtigt har været ude at sige, skal lærere og pædagoger ikke overtage hinandens funktioner – men derimod støtte op om hinandens funktioner og professionelle arbejde, i et ligeværdigt samarbejde.

Et af de områder vi ved pædagogerne bidrager stort til i folkeskolen, er trivsel og konfliktløsning. Derfor er det mig en gåde, at man udfaser pædagogerne, jo ældre eleverne bliver. Ligeså vigtige pædagoger er i indskolingen, SFO’en og fritidsklubben, ligeså vigtige er trivselsarbejdet i udskolingen.

I udskolingen begynder mange ungdomsproblemer at træde ind, hvilket sammenholdt med en øget skole-sværhedsgrad og mængde kan få mange elever til at få det svært på den ene eller anden måde. Det er også typisk i udskolingen, at vi ser elever udvise såkaldt risikoadfærd, der på længere sigt kan gøre dem til udsatte unge – i en af ordets mange definitioner.

Derfor skal vi simpelthen have pædagoger i udskolingen, der kan være med til at løse nogle af de udfordringer, som lærerne ikke har ressourcer til med deres fokus på den fagfaglige undervisning.

En mere varieret skoledag

Der er også en række undervisningsmæssige aspekter af skoledagen, hvor det giver ganske god mening at involvere pædagogerne. Her tænker jeg særligt på den understøttende undervisning og den daglige bevægelse. Mange vil, efter at have læst den sætning, brokke sig over uklarheden af særligt det første element. Understøttende undervisning. Og det er klart for alle, at der skal findes definition, form og indhold af den understøttende undervisning.

Det er noget, som vi i Danske Skoleelever har prøvet at påbegynde ad flere omgange, da vi ser et stort uudnyttet potentiale. Her er det oplagt at tænke pædagogerne ind, for netop at skabe en mere varierende skoledag, hvor eleverne ikke skal have røv-til-bænk undervisning fra 8-15.

Jeg mener, at pædagoger er afgørende for at skabe en varierende skoledag, hvor eleverne trives med sig selv og hinanden. Derfor skal vi blive meget dygtigere til at tænke pædagogerne ind i skolen – også i udskolingen. Det kræver flere ressourcer, klarere rammer for de elementer pædagogerne skal og bør tænkes ind i og ikke mindst en ligestilling af lærere og pædagogers profession.

Sådan skaber vi en bedre folkeskole, for alle børnene og alle eleverne.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden