Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

På Grøndalsvængets skole er Tina Pawlowski pædagog i 1.x, som hun står for sammen med en lærer.
Foto: Martin Lehmann

På Grøndalsvængets skole er Tina Pawlowski pædagog i 1.x, som hun står for sammen med en lærer.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Lærerne kan ikke udlicitere relationsarbejdet til pædagoger

Lærernes relationsarbejde er krumtappen i god undervisning, så det kan ikke overlades til pædagogerne, mener Niels Christian Sauer.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lise Tingleff vil i et indlæg på Politiken Skoleliv have skolelederne til at »vise lærere og pædagoger, hvordan de kan samarbejde«. Men hvordan skulle de kunne det?

Det er jo et rent politisk, administrativt diktat, primært udsprunget af ønsket om at udnytte lovindgrebet i lærernes overenskomst til at spare flere hundrede millioner årligt på at gøre dyr SFO-tid til stort set gratis undervisningstid på bekostning af lærernes tid til forberedelse.

Der er ikke genereret nævneværdig viden om opgaven, hverken blandt skoleledere, på forvaltningsniveau eller i forskningen, om hvordan dette samarbejde reelt kan løftes.

Men selv hvis skolelederne lå inde med de vises sten på området, hvad skulle det så nytte, når de ikke kan anvise arbejdstid til formålet?

En spritny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut har netop vist, at 8 ud af 10 lærere har under et kvarter om ugen til dette samarbejde; godt halvdelen af lærerne kan ikke finde tid til det overhovedet, og pædagogerne har heller ikke tid til rådighed for dette arbejde.

Endelig er motivationen for at prioritere dette arbejde hos såvel lærere som pædagoger meget lav. Ingen af parterne har den ringeste lyst til at gå ind på den andens felt, og masser af forskning, herunder en meget omtalt, prisvindende ph.d. fra Louise Klinge, viser, at lærernes relationsarbejde inden for undervisningen er selve krumtappen i den gode skole.

Det er slet og ret lige så umuligt at udlicitere denne centrale del af lærerens arbejde til en anden personalegruppe, som det er skille det kolde vand fra det varme, når det er løbet sammen i vasken.

Bland dig i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden