Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Debat: Pædagogers rolle i skolen skal styrkes

Samarbejdet mellem lærere og pædagoger skal styrkes til gavn for både læring og trivsel, mener BUPL's formand Elisa Bergmann.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det tværfaglige samarbejde mellem pædagoger og lærere i skolen har et stort potentiale, som slet ikke bliver udnyttet i øjeblikket.

Det er trist - ikke mindst for alle de børn, der kunne blive løftet, hvis pædagogerne fik en stærkere rolle i skolen.

Elisa Bergmann (Pressefoto)

Elisa Bergmann (Pressefoto)

Folkeskolen har mange, store og vigtige opgaver. For børnene, der her er elever, men også for samfundets sammenhængskraft og udvikling. Kundskaber, færdigheder og dannelse er grundstenene.

Men vi ved også, at ikke alle børn kan drage nytte af den gode undervisning. For nogle børn står der sociale, emotionelle, sundhedsmæssige eller udviklingsmæssige udfordringer i vejen i kortere eller længere perioder. I vejen for at de har adgang til undervisningen - og dermed oplever skoledagen som meningsfuld.

Fokus på trivsel og læring

Pædagoger har øje for barnets trivsel, udvikling og læring i en sammenhæng. Og vi har et særligt fokus på, hvordan det sociale samspil og de gode fællesskaber bidrager til oplevelsen af at høre til, være værdifuld og tro på sig selv.

Men ofte kan pædagoger også bidrage til nye måder at være og lære på, der kan understøtte udviklingen af de stærke læringsmiljøer.

Da folkeskolereformen i sin tid blev lanceret, gjorde politikerne det klart, at samarbejdet mellem pædagoger og lærere var helt afgørende for reformens succes.

Både i forhold til inklusionen, men også for at skabe variation og motivation for alle børn. En ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut viste dog for nylig, at der slet ikke bliver afsat tid til samarbejdet. 80 procent af lærerne svarer i undersøgelsen, at de bruger under 15 minutter om ugen på fælles forberedelse eller evaluering sammen med pædagoger, fordi der ikke er tid.

Flere og flere kommuner har valgt at indgå lokale aftaler om arbejdstid med lærerne. I alt 68 kommuner. Det giver lærerne bedre mulighed for at forberede sig til undervisningen.

Det er positivt for lærerne, men pædagogerne har slet ikke samme muligheder. Det er ofte mere eller mindre tilfældigt, om pædagogerne når at mødes med lærerne og så er det altså svært for pædagogerne at understøtte undervisningen, når de ofte ikke aner, hvad der foregår i den faglige undervisning.

Samarbejde bliver nedprioriteret

Generelt er pædagogerne i EVA’s undersøgelse ellers positive over for samarbejdet med lærerne. 91 procent af pædagogerne ser i høj eller nogen grad en værdi i, at lærere og pædagoger skal samarbejde om undervisningen.

Derfor er det også ærgerligt, at samarbejdet bliver nedprioriteret. Pædagogerne er motiverede og står klar. Men løber ofte hovedet mod en mur.

Kommunernes Landsforening har erkendt, at pædagogerne ikke har fået nok opmærksomhed i forbindelse med skolereformen. Det er blandt andet også derfor, at KL og BUPL sammen har skabt et stort efteruddannelsesprojekt støttet af A.P. Møller Fonden der skal styrke pædagogernes rolle i skolen. Men efteruddannelse gør det altså ikke alene.

Kommuner og skoleledere glemmer ofte, at pædagogerne faktisk en den faggruppe, der har oplevet den største omvæltning i forbindelse med skolereformen. For bare få år siden så de fleste pædagoger på 6-18 års området sig selv som fritidspædagoger. I dag er der stort set ikke en eneste pædagog på 6-18 års området, der ikke har timer i skolen. Ja, der er faktisk mange ”rene” skolepædagoger, der kun har timer på skolen og ikke i fritidsinstitutionerne.

I BUPL siger vi, at skolepædagoger får børn til at vokse. Men det kræver altså, at tværfagligheden kommer højere på den politiske dagsorden - både landsdækkende og lokalt. Til glæde for børnene i timerne, i frikvarteret og i SFO’en.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden